2010. szeptember 30., csütörtök

Az első hónap

Azt hiszem, érdemes megállnom egy pillanatra, és egy kicsit visszanéznem, mi is történt ebben a hónapban.
Emlékszem, szeptember első hetében jobban izgultam, mint egy elsős kisdiák. Ahogyan neki is valami merőben új kezdődik az életében, úgy nekem is nagy fordulat volt ez az egész OO.
Rengeteg kérdésem volt, és tulajdonképpen senkinek nem tudtam feltenni őket. Tudtam, hogy ezeket most magamnak kell megválaszolnom. Rajtam múlik, mikor kelnek fel reggel a gyerekek, mit tanulnuk hétfőn, mikor megyünk el kirándulni, és milyen zenét hallgatunk.
Nem akartam, hogy elfolyjon a napunk, így igen feszes napirendet terveztem el. Aztán, mint minden más, ez is finomodott, alakult hozzánk, én meg vigyáztam, ki ne csússzon alólunk a talaj.
Emlékszem, reggel 7-kor felkeltettem őket, majd ezt követően nyolcig semmi más nem történt, mint ásítoztak, és jobbra-balra dőltek az ima, öltözés, fogmosás, és reggeli mímelése közben. Persze, elvégeztek mindent, de akkor is...ez nekem így nem volt ínyemre.
Végiggondoltam, mit tehetnék...sajnos korábban reménytelen elaltatni őket, mint este fél 10-10, mert a nagyobbjaink még ilyenkor fejezik be a leckét, tanulást.
Hiába vannak csendben, a házunk még él olyankor.
Így egyedüli megoldás, ha reggel hagyom őket tovább aludni. Így is tettem, és nem bántam meg. 8 körül maguktól is felkelnek, és ilyenkor pikk-pakk összeszedik magukat.
Ráadásul nekem is van szabad másfél órám. :)
Szóval fél 9 körül nekikezdünk a napunknak. Továbbra is nagyon népszerű a parafa táblánk, amelyre minden aktualitást angol nyelven kitűzünk. Magabiztosan el tudják már mondani, milyen az idő, milyen nap van ma, hányadik napot töltjük az itthoni iskolánkban.
Minden napunkról naplót vezetek, ez számomra nagyon fontos. Igaz, hogy ez napi negyed óra adminisztráció, de ez valóban fontos számomra. Jó, hogy nem arról kell ily módon számot adnom, ami mások számára fontos, hanem arról,  ai az én munkámat megkönnyítő dokumentáció.

Van egyszer egy heti tervezetem. Azért, mert azt tapasztalom, hogy egy hetet nagyon jól el lehet tervezni. Holnapra, azaz egy napra tervezni elég cinkes. Mert ha rossz napjuk van, nyűgösebbek, vagy éppenséggel százágra süt a nap, de utána napikig esni fog...szóval akkor úgysem fogom tudni őket a könyv mellé szegezni. Olyankor el kell menni egy nagyot sétálni, vagy piacra, könyvtárba. Aztán másnap be lehet pótolni a füzetes-könyves okosítást. 
És akkor hét végére ugyanott tartunk majd, mintha egyenletesen osztottam volna el a tananyagot. 
A magam dolgait is így szervezem. Pl ezen a héten elkészülök egy anyagrésszel, de nem tudom előre, melyik nap lesz alkalmas arra, hogy egyhuzamban dolgozzak 3-4 órát. De megjósolható, hogy lesz majd ilyen alkalom a héten.  



Aztán van egy napi szintű tervem, amit nem is szoktam feltétlenül kinyomtatni, csak akkor, ha nem állnak össze a fejemben a dolgok, és folyton puskáznom kell.



Tehát ennek alapján nekikezdünk a munkának. Az az elvem, hogy minden nap előveszünk minden tantárgyat, de ezek nem egyforma súllyal jelennek meg a nap folyamán. Tehát egyik nap sokat olvasunk, verset is mondunk, lerajzoljuk a verssel kapcsolatos viziónkat, és a matematika csak egy fél órára kerül elő.
Másik nap pont fordítva, mérünk, számolunk, szerkesztünk, tangramozunk, logikai játékokkal játszunk, és csak átismételjük  a  tegnapi verset.
Az angol nagyon hálás tantárgy, hiszen ha matekos napunk van, akkor számolunk, ha irodalmi napot tartunk, akkor verseket mondunk.

Arra is nagyon figyelek, hogy mind a két gyerekkel tudjak személyre szabottan foglalkozni. Nem könnyű úgy szervezni a napot, hogy Emesével is tudjunk békésen kettesben tanulni, és Somával is. Szerencsére kezdik megérteni ezt a helyzetet, és igyekeznek nem megzavarni, ha éppen a másikukkal dolgozom.

A tanulással azt hiszem, elég jól állunk.

Magyar irodalom

Emese nagyon szereti az olvasókönyvét, tényleg érdekes és kedves olvasmányok vannak benne. Tudom, nem kilóra mérhető a dolog, de a harmincadik oldalon tart benne, a könyv 180 oldalas. Megtanult belőle 3 verset is, a kedvencét itt láthatjátok.



Azt tervezzük, hogy év végére szép albumra való gyűlik majd össze belőlük.
Szépirodalom gyanánt a Váratlan utazást olvassa most, ez jó választás, mert jó sok kötete van. :)))

Soma is szereti az olvasókönyvét, tényleg jó választás volt, én is sokat nevezek a történeteken.
Vele a 21. oldalon tartunk, de az övé csak 160 oldalas. :) Minden olvasmányt elolvasunk, és lehetőség szerint minden verset megtanulunk vele is. Eddig négy verset tanultunk meg vele, kedvence Kányádi Sándortól a  Krumpli című vers. 
Irodalom gyanánt a "Nagy ho-ho-ho-horgász"-t olvassa éppen, esténként pedig a Mesélő Bibliát. Erről már írtam korábban. 

Magyar nyelvtan 

Emesével a szófajokat tanuljuk, ennek egy része ismétlés, most például az igemódokra tértünk ki részletesen, ezt hamar megértette, alkalmazni is tudja, megírta belőle a "felmérőt" is, és mindent tudott.
Soma estében a szöveg mondatokra tagolása, szótagolás, elválasztás az anyagunk, ezekkel jól boldogul, érti, ritkán hibázik.

Fogalmazás

Elvileg csak Mesinek tantárgy még, de Soma is belekóstolhat. Egyelőre leveleket írtunk, naplót vezetünk, sokat játszunk és persze a munkafüzet feladatait is elkezdtük megoldani.

Matematika

Emese nagyon ügyesen számol tízezres számkörben, de sokszor elfeledkezik a maradékokról. Nagyon örülök, hogy sikerült megértetnem vele az ellenőrzés fontosságát, mert így magát tudja javítani.  Rengeteg példát oldott meg, és le a kalappal előtte, mert nagyon igyekszik, és sosem kell nógatni. 

Soma rendkívül ügyes, simán veszi az akadályokat, de nem érti, mire jó az ellenőrzés, ezt a fázist minden esetben segítenem kell, aztán persze belejön, és csinálja egyedül, de másnap újra megkérdezi, hogy hogy is van ez?
Ő is szívesen oldja a példákat, de mellette ott kell lennem, ha azt szeretném, hogy záros időn belül végezzen.  Könnyen elkalandozik a figyelme. 

Természetismeret

Nem vásároltam hozzá tankönyvet, letöltöttem a netről a tanmenetet, és lapbook formájában dolgozzuk majd fel a tananyagot. De egyelőre nem kezdtünk még bele. A szeptemberi lapbook-kal, és a sivatagi lapbook-kal készültünk el eddig. Somának ez elegendő, de Emesének már komolyabb tananyag van, szóval sokáig nem húzhatjuk. 

Angol 

Négy versikét tanultunk már meg, és minden nap angolozunk. Előfordul, hogy csak 20 percig játszunk egy társast, vagy gyerekdalokat hallgatunk, PeppaPig-et nézünk-játszunk, de hetente két alkalommal mindenképpen tartok egy órás foglalkozást.

Ének-zene

Előző bejegyzésem óta sikerült még egy gyöngyszemre szert tennünk.



Nagyon szép, igényes kivitelű a könyv. Miközben olvassuk, meghallgatjuk a Cd-t, és fülelünk. :)

Aztán nézzétek csak!



Még meglepetés, pontosan Mesi szülinapján lesz az előadás.
:)
A hangszereink előkerülnek minden nap, de majd alkalomadtán megnézem, milyen dalokat kell a vizsgára tudni, illetve az elmélettel milyen mélységben kell tisztában lenni.
Egyelőrre csak élvezzük a zenét, a közös éneklések örömét. :)

Rajz, technika

Különösebben nem tudom, mi várhat ránk a vizsgán, szinte minden nap készül valami kis remekmű, és elkezdtük a Pagony Műtermet is látogatni.
Azt gondolom, ennyi elég kell hogy legyen, de fel vagyok készülve mindenféle meglepetésre.

Testnevelés

Hetente kétszer uszoda, egyszer lovaglás, és rengeteg szabad szaladgálás, séta. :)

Hittan

Erről még nem írtam, így aztán most nem vágok bele. De pótolni fogom a napokban. :)


Húúú, hát ez maratoni poszt lett, aki elolvasta végig, annak hálás köszönetem, és minden elismerésem.
Biztosan kimaradt még a fele...de majd máskor leírom. :)))

14 megjegyzés:

  1. Nagyon becsülöm Benned az állhatatosságot, a rendszerre való törekvést, és azt is, hogy képes vagy következetesen egy szinten (nem is akármilyen szinten!) teljesíteni.
    Nekünk épp ezek hiánya miatt nem való az OO, és bár törekszem a fejlődésre, biztos vagyok benne, hogy külső kontroll nélkül elfolynának a napjaink...

    VálaszTörlés
  2. A minden elismerés az neked jár Virág! Olyan OO nincs, hogy én hozzád viszem haza tanulni a gyerekeimet? :D

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jó volt ezt a bejegyzést olvasni!

    A naplót én is fontosnak tartom, mert jó visszanézni, hogy mi mindennel foglalkoztunk.

    Mi kaptunk egy javasolt órarendet, de én azt nem tartom olyan jónak. Mi is előveszünk minden tárgyat (igaz elsőben majdnem mindegyik ugyanarról szól:) ).

    Én úgy gondoltam, hogy azokat a könyveket veszem meg, amiket az iskola ajánlott. Már bánom. Az olvasókönyvet már kinőtte, így a Tág a világ, versek mesék 5-7 éveseknek című könyvből dolgozunk.

    Na meg persze azt emel le a polcról olvasni, amit akar.

    Lucy Maud Montgomery könyveit én is nagyon szerettem még most is sokszor újraolvasom. Alig várom, hogy elég nagy legyen hozzá.

    Harry Pottert olvassátok /olvastátok?

    Csukás István műveiből meg túladagolásom van:)

    A Hattyúhercegnő-t én is megvettem nagyon szuper. Aki szintén megvenné (már megint reklámozok) az Egmont kiadó gyakran akciózza a könyveit és már többször szerepelt benne ez is.

    A hittanos bejegyzést nagyon várom, mert mi azzal elakadtunk. Nagyon felkavarták a Bibliai történetek.

    Any

    VálaszTörlés
  4. HJuice, mindig azon gondolkodom, vajon milyen gyümölcsből vagy...? :)
    Az a helyzet, hogy én nagyon megedződtem a gyerekek mellett...már ami az elfolyt napokat illeti. És van ám ennek egy másik oldala is...amikor nem tudsz kikapcsolni..én például igen nehezen. :(

    VálaszTörlés
  5. Anka, hát igen...többen kérdezték már tőlem, voltak akik komolyan is gondoltál...de erre mondom én, hogy az már nem OO. :)

    VálaszTörlés
  6. Any, én egy évig agyaltam a tankönyveken. Azt hiszem, nem bántam meg, de egyik sem az, amiből a suliban tanulnak, ráadásul nem is egy tankönyvcsalád könyvei.
    Órarend...hát az iskolait biztosan nem követném...örülök, ha valamiben van szabadságom máshogy dönteni-természetesen nem l'art pur l'art döntök másként.
    De az OO számomra nem iskola kicsiben, még akkor sem, ha sokszor meg kell alkudnom dolgokban.
    A hittanról hamarosan írok! :)))

    VálaszTörlés
  7. Fú, hát ez nagyon jó! azt hiszem én is csak úgy tudnék működni, ha ilyen rendszert alakítanék ki. Ez a heti tervezés kimondottan tetszik, de mikor csinálod? vasárnap?
    Úgy látom, nagyon sokat számít milyen anyagokat választunk (könyvekre meg ilyesmikre gondolok) és mikkel dolgozunk, mert nagyon élvezetessé tudja tenni egy jó segédanyag a tanulást. na meg az ötletek - amiben nálad tényleg nincs hiány.
    Szóval nagyon-nagyon tetszik ahogy csináljátok!

    VálaszTörlés
  8. Őszinte elismerésem azért, amit csinálsz. Nagyon jó ötleteket módszereket találhat nálad még az is aki iskolába járatja a gyerekeit. (gyakorlás,tanulás segítségéhez) Minden elismerésem a tiéd rengeteg ötleted és munkád van benne.
    Egy kérdés azért ott motoszkál bennem az otthon tanló gyermekeidnek nem hiányzik a gyerek közösség külön kis baráti körük?

    VálaszTörlés
  9. Igértél egy posztot arról, miért döntöttél az OO mellett. Adj egy kis hátteret. A többi gyerek iskolába járt? Hány éves a két kicsi? Nem gond, hogy te nem dolgozol? Mikor jut időd a háztartásra?

    VálaszTörlés
  10. Margit, bizony fontos, hogy miből tanulunk. Eleinte ennek nem tulajdonítottam olyan nagy jelentőséget, de most, amikor benne vagyunk, látom, hogy pl. az olvasókönyvüket mennyire szeretik, és a tavalyit mennyire nem szerették. Az egy tankönyv volt, ez pedig sokkal több annál. :)

    VálaszTörlés
  11. Névtelen, de kár...valami keresztnevet írj már oda legközelebb...:))))
    Ezen én is csodálkozom, de nem. Nem hiányzik nekik. Legalábbis eddig...
    Talán mert igyekszünk őket barátaink révén gyerektársaságba vinni hétvégéken.
    Meg persze hétközben is van alkalom az udvaron együtt játszani más gyerekekkel. De ez nemolyan jelentős mennyiség, az igaz. :)

    VálaszTörlés
  12. Kispiskóta, rendben, holnap itt a poszt. :)

    VálaszTörlés