2011. június 8., szerda

Mértékegységek

Hát nem tudom, nekem meggyűlt a bajom velük.
Ráadásul nem sok logikát fedeztem fel iskolás koromban a mértékegységek kapcsolatai között, próbáltam bemagolni, mert ezt ugyebár be kell magolni, ha álmodból keltenek fel, akkor is tudni kell, stb.
Persze, az egészen alapokat azért megtanultam, de mondjuk a hektoliter-liter váltószámot egészen biztosan nem tudtam...Leéltem így életem felét, és ebben a bizonytalanságban még matematika érettségit is tettem.
Nagy szerencsémre egy matematikus-mérnökhöz mentem feleségül, így aztán az általános iskolai fogalmak kezdtek kitisztulni, néha még egy-egy gimis példát is meg tudnék oldani.
Mert a mértékegységeknek igenis logikus, szép rendje van.
Íme, a kedves férjem táblázatba foglalta.


Ez ilyen szép és egyszerű dolog.
10 éves gyerek simán meg tudja tanulni, és alkalmazni.
A zárójeles mértékegységek is léteznek, de nem használatosak.
Letölthető INNEN.

9 megjegyzés:

  1. Hűűű, nagyon köszönöm! Idén kezdi a Fiacskám az iskolát, nagyon gyűjtöm a segítő anyagokat. Tényleg átlátható, még én is megértettem. Pedig mennyit kínlódtam vele annak idején...

    VálaszTörlés
  2. Szuperül összeszedtétek, köszi ♥!

    VálaszTörlés
  3. Na nekünk egy zseniális matek-fizika szakos tanárnő (Kiss Gyuláné, Gabi néni Siófokon) eleve így tanította. Szépen leírtuk a füzetbe és megtanultuk, hogy deci - tizedrész, deka - tízszeres és a többi. Külön tanóra anyaga volt a "prefixumok". Azóta is, ha át kell számolnom valamit a gyakorlatban, pl. főzésnél, ez ugrik be. Ja, a deka, az tízszeres, akkor a 10 dekagramm az 100 gramm. Marcinak is így segítettem, neki is nehezen ment. A nagy különbség az, hogy mi ötödikben vettük, ők másodikban - jól meg is lepődtem.

    VálaszTörlés
  4. Szia Virág!

    Nemrég még Te ajánlottad az alábbi blogot, akkor azt én is sokat olvasgattam. A mértékegységekkel kapcsolatban találtam ott egy szerintem nagyon használható kis ábrát, ami mindig "kéznél lehet".
    http://3gyerekkel-irany-anglia.blogspot.com/search/label/matek
    Szeretettel: Anikó

    VálaszTörlés
  5. Igen, emlékszem én is erre az ábrára, és tényleg nagyon jó. Egyetlen hiányossága, hogy űrmértékre, tömegmérésre nem alkalmazható ilyen egyszerűen.

    VálaszTörlés
  6. Nekünk a "kezes" módszerrel tanították a mértékegységeket. Azóta sem tudom őket. Ez a táblázat szuper!
    Köszi!

    VálaszTörlés
  7. Szia!

    Olyan jó olvasni az írásaid, szeretek idejárni.
    Tanítóképzőt végeztem, egy évtizednyit tanítottam, aztán az élet úgy hozta, hogy már nem ezen a területen dolgozom. Szerencse, hogy a tanítás szeretetét és a gyerekszeretetet kiélhetem a kislányom mellett, aki második osztályos:)
    Amikor tanítottam, a diákjaim imádták a mértékegységeket, mivel annyit lehetett játszani, azaz méricskélni. A mértékegységek átalakításával sem volt gond, egy lépcsőt használtam a szemléltetéshez. A legmagasabb lépcsőfokon volt a kilogramm, a legalsó lépcsőfokon helyezkedett el a milligramm. Középen a gramm ki volt emelve színessel, mivel az az alapmértékegység. A gyerekek tudták, hogyha lefele haladunk a lépcsőn, minden lépcsőfoknál szorzunk tízzel, ha felfele megyünk, osztunk tízzel. Ez nyíllal be is volt jelölve, így amikor rápillantottak a rajzra, minden ment, mint a karikacsapás. A szemléltetőre volt egy súly is rajzolva, így az is rögzült a tanulóknak, hogy ez minek a mértékegysége. Ezt a lépcsőt megrajzoltam más mértékegységnek is. Most jut eszembe, hogy a kilogramm után volt egy üres lépcsőfok, utána következett a mázsa és a tonna. Nem tudom, Magyarországon tanítják-e ezeket a fogalmakat, én erdélyi vagyok, és itt benne van ez is a tantervben. Én azt tapasztaltam meg, hogy ezzel a módszerrel nagyon könnyen tanulták meg a mértékegységeket, és szerették is az átalakításokat, mivel a szorzás, az osztás tízzel a gyengébb képességű tanulónak is jól ment, így neki is megvolt a sikerélménye.
    Csilla

    VálaszTörlés
  8. Én is így lépcsősen tanultam, és valóban érthető volt. Szintén erdélyi vagyok.

    Enikő

    VálaszTörlés