2013. január 28., hétfő

Heti összefoglaló



A múlt hetet Mélyponton töltöttem. Nem, nincs ilyen nevű város, vagy falu, ez az én saját bejáratú lelki mélypontom volt.
István azt mondta, nagyon szereti bennem, hogy ha elkeseredek is, addig nem nyugszom, míg ki nem találom a megoldást. Ez tényleg így van, én addig nem alszom, és nem foglalkozom semmi mással, amíg meg nem oldom a számomra problémás kérdéseket.

Nos, tisztáznom kellett magammal, mit is szeretnék kezdeni az otthonoktatásunkkal.
Az iskolai követelményrendszer szerint haladunk-e, vagy ettől valamelyest eltérve.
Az első verzió azt jelenti számunkra, hogy megtanulunk mindent, amit az iskola kér, beadjuk a gyűjtőmunkákat, kitöltjük az összes munkafüzetet, és megkapják az ötöst. A napunk nagy részét íróasztal mellett töltjük, és rengeteg információt tömünk a fejünkbe.
A második verzió szerint élvezzük azt, hogy megtanuljuk a tananyagot, és mi találjuk ki, mivel szeretnénk komolyabban, mélyebben foglalkozni, aztán vagy díjazzák a suliban, vagy nem.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy kipróbáljuk az első verziót. Mértem: napi 7 órát ültünk íróasztal mellett Mesivel. Somával ugyanez 6 óra volt naponta.
E mellett a tempó mellett semmi időnk nem maradna MÁST tanulni, mint szigorúan a tananyagot.

Nem kell mondanom, ugye: leszavaztuk.

Hogy ti is lássátok, mire mondtunk nemet:
Egy oldal Soma angol tankönyvéből


Gratulálok a szerzőknek, és mindazoknak,akik ezt adják a gyerekeink kezébe: hogyan csúfoljuk a másikat?
Ahogyan pedig mi tanuljuk a testrészeket:
Igaz, ebben a dalban nem pont azok a testrészek fordulnak elő,amit a tankönyv tanít, szóval ezt még ki kellett egészítenem, de sebaj.
Íme egy betétdal profi előadással. :)



Mi is tanuljuk, ezek itt a dalok próbái. Az első két felvonást már megtanultuk, még van belőlük négy. :)
Soma megtanulta gitáron kísérni a dalokat.




Még a farsangi időben szeretnénk elkészülni vele! :)

Rajzolunk is, rendületlenül.

Soma a suliban biztosan lecsúszott az ötösről már október közepéig. (volt egy egyese, mert nem fejezett be egy rajzot az órán, mire hazaért, elfeledkezett róla, hogy be kéne fejezni, a többit meg sejthetitek.)
Nos, a Budai Rajziskolában van idő befejezni. :)



Mesi rajza:


A koskoponyát újrarajzolta itthon. 


Mostanában nagyon tetszik neki a vonalrajz, ebből a gyűjteményből sokat mazsolázik.


Soma érdeklődése az ásványok felé fordult, bár a kémiát sem hanyagolja. 
Geodétát készített gipsz segítségével. 


Így a hétvégre én is megnyugodtam, ők is,  és folytatjuk úgy, ahogy eddig is tanultunk.

31 megjegyzés:

  1. Annyira tetszik ahogy gondolkozol és bátrak vagytok! Nagyon-nagyon tetszik a rajza!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, Kriszti!
      Remélem, valóban bátorság, és nem vakmerőség. Néha elfog a kétség. :)

      Törlés
  2. A vonalrajz-gyűjteményt belinkelnéd (kimaradt)? Köszi!
    Egyébként nagyon bátor döntés! Először nagyon belelkesültem az OO-ra, de mikor kiderült számomra, hogy itt Mo-on inkább itthon iskoláztatásról szól a dolog (amint írtad is), akkor elbizonytalanodtam, hogy van-e értelme, mert számomra épp az lenne a nyereség, hogy a gyerekeim ne 4 hónap alatt tanuljanak meg írni-olvasni, hanem jusson rá jóval több idő, de ez... Na de erről inkább majd a Fórumban. ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Réka, maga a rajz egy gyűjtemény. A fiók mélyéről került elő, gondosan eltettük, és ebből mazsolázgat Mesi.
      Egyébként igazad van, elég nehéz az iskolának is megfelelni, meg a saját elgondolásunknak is.

      Törlés
  3. Jaj.. borzalom, ha az iskolai rendszerben tanulom az angolt, még most is a középfokú nyelvvizsgára készülnék, hogy kaphassak diplomát végre... borzalom... nagyon jó, hogy nem követitek a tankönyvet, pláne angolból. Sajnos, a legtöbb könyv igénytelen, jellegtelen, több a szín, mint a tartalom. Szóval én csak támogatom az alternatív nyelvtanulást. Szerintem egyetlen nyelvet sem lehet használhatóan megtanulni úgy, hogy csak a nyelvtant tanuljuk és bárgyú, semmilyen szövegeket olvasgatunk hozzá... :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a több a szín mint a tartalom is nagyon igaz. Vaskos a könyv, de tartalma alig....

      Törlés
  4. Én még nem tartok itt. Csak annyit mertem bevállalni, hogy a 625. írásbeli kivonás után (amikor még hátra volt 419), azt mondtam, jó fejezzük be, kihagyhatjuk, mert már a piros ceruzától rosszul volt (az jelzi a füzetes munkát, ahol tízesével adnak fel becslés-kivonás-ellenőrzés dolgot, azaz lényegében egy ceruza 30 művelet jelent...). Érti, jól számol, azért be-becsúszik hiba (amit észrevesz ellenőrzésnél), de kinek nem? Ugye nem robotokat programozunk, hanem gyerekeket akarunk megtanítani valamire.

    Ez a Pinocchio színes kiadvány?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem akarlak elkeseríteni, de az alsós anyag még rendben is van. Somának maradt elég ideje amelett, hogy az egész matek munkafüzetet MINDENESTÜL megcsinálta. Te tudod, mit jelent ez...
      A Pinokkió színes, igen. És van más része is a sorozatnak. (Óz, a nagy varázsló, stb)

      Törlés
  5. Én is azon agyalok, hogyan kéne jól csinálni, mert ez az iskolásdi nekem sem fekszik.
    Csak nem vagyok bátor eléggé, mivel nem magyarországi iskolába jártam, és a gyerekeim sem jártak, tehát halvány lilám sincs, mit is kérnek.

    Nálunk a német könyvben vannak állatfejű, embertestű rajzolt gyerekek, amitől rosszul vagyok ... Ja, és nem biztos, hogy megengedik, hogy angolt tanuljon német helyett :(

    Mi is megvettük ezt a Pinocchiót, nálunk inkább Samunak való, Johanna hála Istennek már előrébb van, d emég nem kezdtük el. Viszont a videók nagyon tetszettek a gyerekeknek, és Samu már kezdte is énekelni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Eszter, nálunk is túl vannak ezen a szinten, de azért fejből elmondani nem annyira egyszerű. :) Mesinek simán megy, Somának még feladat. De most találtam Mesinek is valamit...erről majd kicsit később. :)

      Törlés
  6. Ne legyenek kétségeid, jól csinálod....A gyerekeid igényeinek megfelelően ......a többi meg nem számít..!Hajni

    VálaszTörlés
  7. Szia Virág!
    Melyik angol könyvből való a kép, ha szabad kérdeznem-csak nem valamelyik English Adventure, amelyik a Disney-től illusztrál? Nem szerettem abból tanítani, alsóban a sok játék, dal vált be, illetve amiket én találtam ki. A tankönyvek közül a Playway, és a Stepping Stones tetszett, de mindkettőt leszedték a hivatalos könyvjegyzékből.:-( Viszont a Te gyerekeid,,,csak ámulok és bámulok. (Jó lenne, ha tudnék én gitározni..sóhaj.)Szerintem a Ti módszeretek a legjobb. Ezekre a dalokra később is emlékezni fognak, de a tankönyv-hál Isten-feledésbe merül.:-)
    Márti

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Smart Junior az angol könyv :)
      Hát igen, sok szituációs játék, ének, beszéd, beszéd, beszéd...gitározni én sem tudok, nagyon örülök, hogy Somának csak kiosztom a feladatot, és megoldja. :)

      Törlés
  8. Drága Virág!
    Úgy szeretem, hogy a gyerekeidnek elmélet (I. verzió) helyett alkalmazott tudást (II. verzió) adsz. És hogy!!!
    Talán a félévi négyes bánt. Igazad van, a gyerekeid sokkal tájékozottabbak, mint az ötös érdemjegynél elvárt.
    Mesinek szerintem nagyon kemény vizsgán kellett részt vennie. Féléves anyagból vizsgázni idegen helyen, nem ismert, nem megszeretett tanárnál. Keményebb, mint egy érettségi, ahol tanár és diák egy oldalon állnak. (Nekem konkrétan puskát hozott be az egyik tanár.)
    Mesinek nem lehetett alkalma megtudni, mi a tanár kedvenc témája, vagy hogy milyen apró dolgokkal, gesztusokkal lehet elnyerni a jóindulatát. Ugyanúgy a tanárnak sem volt módja igazán megismerni Mesit. És még így is jó érdemjegyet kapott.
    Arról nem is beszélve, hogy nem ugyanazt a tankönyvet vettétek.
    Szerintem ez fantasztikus, elismerésre méltó teljesítmény!
    Mindent jól csináltok!

    Akinek semmi sem drága:
    Kibic

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! :)
      Persze, biztosan nem volt könnyű egyiküknek sem. Alapvetően semmi bajom nincs is a négyessel, remélem, ez azért lejön mindenkinek! :) Ez inkább Mesinek volt csalódás, mert azzal azért tisztában volt, hogy sokkal többet dolgozott a jó jegyért, mint Soma. :)

      Törlés
  9. Csehországi oo-k írták, hogy ált. iskolás korban csak annyi lexikális tudást követeltek a gyerekeiktől, ami nem száll ki a fejükből (bonyolult történelmi összefüggések, aprólékos földrajzi ismeretek, rendszerek, képletek). Ezzel nagyon sok időt megspóroltak a tinikor elején. Ehhez az is hozzátartozik, hogy a gyerekeik gimibe mentek, és ott 16-17 évesen megtanulták azt, amitől 12-13 évesen megkímélték őket. Nekem logikusnak tűnik.
    Ja, és érdekes, hogy felvették őket gimibe...

    pepita

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj, talán félreérthető, bocsánat, szóval a zárójeles résztől kímélték meg őket ált. isk. korukban.
      p.

      Törlés
    2. Pepita, ez milyen életképes felfogás! :)
      És bizony, amit most megtanult Mesi történelemből, azt újra meg kell majd tanulnia a gimi elején!

      Törlés
    3. Igen, ez így van!
      Ja, még azt tartom nagyon fontosnak a beszámolójukból, hogy ezt a sok megspórolt időt pl. komoly versenyekre való felkészülésre szánták.
      Természetes és nagyon hasznos jelenségnek tartják, ha a nagyobb testvér valamit megtanít a kisebbel. (nálatok a kémia :) )
      Nem azért, hogy a szülő helyett végezze a "munkát", hanem azért, mert ez a kisebbnek is, de a nagyobbnak is jót tesz (barátságuk mélyül, kicsi felnéz a nagyra, milyen sokat tud, nagyobb nem nézi le a kicsit, hanem megtanítja mindenre, amit ő is tud már, közben pedig gyakorolja, ismétli, amit megtanult, magabiztos lesz, figyelmes, stb.). Ezt nem tették kötelezővé, de nagyon támogatták!

      pepita

      Törlés
  10. Pedagógus létem ellenére (vagy pont azért mert látom?) én is azon a véleményen vagyok, hogy sok olyan dolgot akarunk (nem én, hanem a tanterv) megtanítani a gyerekeknek, amelyre bizonyos életkorban nem is képesek. Ez vonatkozik alsó- és felső tagozatra egyaránt. Csak azt nem tudom, gimiben mit tanulnak? Ugyanazt, amire általános iskolás korukban még nem voltak képesek. Akkor miért nyúzzuk őket?
    Jó, hogy ti arról is tanulhattok, természetesen a tananyag mellett, ami érdekli a gyerekeidet. Nekünk erre nem sok idő marad. Ezért próbálok legalább egy kis játékosságot csempészni az órákba.
    Jó oo-s tanulást nektek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sucika, gimiben ugyanazt, mint felsőben. Csak egy kicsit részletesebben. (Ez persze nem mindenre igaz, pl. a matek még durvább lesz, sokak számára követhetetlen...)

      Törlés
  11. Nagyon szépek a rajzok.

    Most, hogy mi is lazábban tanulunk, azt ami tetszik, látom, hogy mennyi idő jut egyébre, még játékra is és azt kívánom, bárcsak mindig így lehetne tanulni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye? :) Nagy ajándék, ha azzal foglalkozunk, ami igazán érdekel.

      Törlés
  12. Az jutott eszembe, h mennyi folosleges kort futottunk anno pl tortenelembol. Merugye vegigvettuk felsoben az oskortol a felszabadulasig az egeszet, aztan kicsit cizellaltabban az egeszet megint gimiben, aztan erettsegi elott meg alaposabban az egeszet ujra. Tehat ugyanazt megtanultuk haromszor. Nem allitom, h az egesz magyar oktatas igy megy, a termeszettudomanyok talan (remelhetoleg) egymasra epulnek, de biztosan sok atfedes van kotelezoen leadando anyagban. En vegig szinkituno voltam, de a hazifeladat idonkenti megirasan kivul nemigen tanultam, eleg volt ott ulni az oran. Elso igazi tanulasom az erettsegi (es igazabol a felveteli elokeszito) idejere teheto. Es leerettsgiztem es felvettek.
    Azt akarom mindebbol kihozni, h mi lenne, ha most, amig altalanos iskolasok, nem foglalkoznal a jegyekkel, csak gorbuljon (ahogy apukam mondta mindig), azt meg azert nem tul nehez teljesiteni, aztan majd kozepiskolat kerestek jot, vagy ha azt sem talaltok a fogatokra valot, akkor erettsegi elott belehuztok azokba a tantargyakba, amiben nem tudtatok/akartatok most elmelyedni, esetleg kulon tanarral. Ha betu szerint le akarod adni az egesz anyagot, akkor az OO lenyege vesz el eppen.
    Szerintem. Sok sikert :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem meg az jutott eszembe. hogy oké, hogy oo, meg milyen rossz az iskolarendszer fúj, de erről sokszor a szülők is tehetnek, hogy olyan az iskola amilyen, nemcsak a tanárok. Az, hogy mia tananyag, vagy milyen sorrendben veszik a gyerekek át a történelmet, az lényegében jelentéktelen kérdés, mert akárhogy lehet történelmet, vagy más tárgyat tanulni, ha a gyereket érdekli. Viszont általános tapasztalat, hoyg a gyereket nem érdekli, mert mért is érdekelné, ha otthon azt hallja, hogy a hülye tanár, hogy adhat föl ennyi házit, vagy a szülők jönnek be asztalt csapkodni az iskolába, hogy hogy mertél új módszert bevetni az irodalomórán, mert a kedves szülő megszokta, hogy a gyerekek előre néznek a táblára és csöndben írnak, ehelyett te körbe ültetted őket és hagytad, hogy kiabáljanak. Sajnos tapasztalat, hogyha nincs meg a támogató családi háttér a gyerek mögött, akkor lehet egy tanár csodálatos drámapedagógus, soha nem fogják neki engedni, hogy másként tanítson, mint ahogy azt a kedves szülő elvárja. Példa erre egy tanár ismerős, aki bábokat csinált fakanálból az egyik órájára, hogy a gyerekek jobban megértsenek valamit. Erre egy hét múlva őrjöngve támadt rá a kedves szülő, hogy mit képzel, a gyerek retteg, mert a tanár fakanállal mászkál az órán, és fenyegette fűvel-fával, de legfőképpen perrel az iskolát. Szóval lehet mondani, hogy rossz a rendszer, mert huj ha, milyen rossz ismételgetni, meg fegyelmezni és blablabla, de azért a szülők is ludasok abban, hogy a gyerek nem úgy van tanítva, ahogy az a gyereknek jó.

      Törlés
    2. Zsuzsi, a nagyobbjaimon is látom, mennyire az utolsó pillanatokban dől el, merre mennek tovább, mi érdekli őket igazán. Luca is, Zsombi is az utolsó 2-3 évben került közel a döntéshez. És mennyi mindent kipróbáltak előtte! :)
      Valóban elég akkor fókuszálni, amikor már tudják, mivel is szeretnének mélyebben foglalkozni. Addig meg azt tanulni teljes gőzzel, amiben örömüket lelik.

      Törlés
    3. Kinga, persze...egy tanárnak sem könnyű, hiszen lehetetlen megfelelni 30 szülő igényeinek, miközben felelősséget kell vállalnia a 30 gyermekért is.
      Én nem szeretnék ludas lenni abban, hogy a gyerekem nem úgy van tanítva...ezért nem is jár iskolába. :)

      Törlés
    4. Sajnos, a tapasztalat az, hogy sok szülő azt várja el a tanártól, hogy úgy tanítson, ahogy őt is tanították. :P
      Nem minden szülő, de bele lehet futni jó néhányba, sajnos. :P Meg olyanokba, akik íratják a felmentést a gyereknek, hogy nehogy tanulnia kelljen szegénynek. itt tartunk. :( Pedig lehetne másként. Hozzáteszem, szerintem, nem mindenki számára megvalósítható az otthonoktatás. Gondolok itt egyedülálló szülőkre, alacsony iskolai végzettséggel rendelkező szülőkre, létminimum alatt élő családokra, deviáns gyerekre,és persze én fenntartom, hogy tanárnak születni kell. Akárkiből nem lesz jó tanár, se tanító, még ha a saját gyerekéről van szó, akkor se.
      Sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy otthon tanuljanak. Szóval, ez egy nagy kegyelem, ha valaki megteheti. :)

      Törlés
  13. Itt egy cikk, nekem tetszett
    http://www.vasarnapihirek.hu/fokusz/alattvalok_iskolaja_interju_vekery_tamas_gyermekpszichologussal

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Zsuzsi, még hétfőn elolvastam, csak nem volt alkalmam előbb megköszönni. :) De most köszönöm! :)

      Törlés
  14. Sziasztok,
    Én is egy cikket ajánlanék, (nem is feltétlenül neked, mert szerintem az elmúlt időszakban sokat gondolkoztál ezen, hanem inkább mindenkinek, aki most csodálkozik rá,) ez az osztályozásról, illetve annak visszásságairól szól:
    http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/iskolai-tudas-eloszo/ch04.html

    VálaszTörlés