2013. január 12., szombat

Van élet a vizsgák után - avagy kezdődik a 2. félév!


Van élet a vizsgák után! - nem is akármilyen!

Somának megígértem, hogy ha levizsgázott, akkor két hétig nem kell elővennie munkafüzeteket-tankönyveket.

Ennek kapcsán aztán elgondolkoztam azon, milyen mederben is folytatódjék tovább a mi itthoni iskolánk.
A tantervtől eltérni semmiféleképpen nem szeretnék, hiszen nem célom, hogy ujjat húzzak a közoktatás résztvevőivel, vagy az iskolával, ahol végre elfogadnak bennünket, otthonoktató családokat.
Azt sem szeretném azonban, ha emiatt minden olyan lenne itthon, mintha iskolában ülnének a gyerekeim.

Ha ugyanúgy munkafüzeteket töltögetnénk, esetenként értelmetlennek gondolt tananyagot bifláznánk, azt érezném, hogy csak egy cseppet vagyunk ki a vízből.
Vannak nagyon érdekes részei a negyedikes tananyagnak, Soma számára ilyen a természetismeret, és a matematika. Ezek igen sok lehetőséget kínálnak arra, hogy táguljon számára a világ. 

Sajnos akadnak olyan tantárgyak is, amelyekkel meggyűlik a bajunk. Ilyen az olvasás, mint tantárgy.
Mert Soma olvasni szeret, és igen sokat is olvas. 
De hogy az olvasottakról irányított formában beszámoljon, azt nem szereti. Őszintén szólva nekem is a könyökömön jönnek ki a sablonfeladatok: számozd be a történéseket, adj másik címet a mesének, stb, stb.
Ennek ellenére ki fogjuk tölteni a munkafüzetet, mert ez az ára az otthontanulásnak.
A nyelvtannal hasonló  a helyzet, bár a helyesírást nagyon fontosnak tartom, szinte nem lehet eleget gyakorolni.
Ha ez a két tantárgy "lement", akkor jöhet a napnak az a része, amiért érdemes volt felkelnie Somának is.

A matematika, a természetismeret, az angol már nem nógatós tárgy.
A nagy kedvenc azonban mégiscsak a kémia.
Élénken él bennem a válasz, amit egyszer Zsombortól kaptam a "melyik órát szereted a legjobban az iskolában?" klasszikus kérdésre.
Azt mondta: A sakkot meg a fuvolát. :)
Nem véletlenül...szerintem. Ha nem is teljes mértékben, de megélhette általuk a szabad tanulás örömét.

Soma ugyanígy érezhet a kémiával kapcsolatban.  Ez is egy tantárgy, tehát biztos lehet benne, hogy nem tiltjuk el tőle, de mégsem kapcsolódnak hozzá a "kötelező", a "muszáj", és a "kell" szavak.
Félreértés ne essék, nem gondolom, hogy a három szónak semmilyen létjogosultsága nincs az életünkben. De örömmel, hivatástudattal, teljes erőbedobással nem lehet vezényszóra tanulni.

Most, hogy nem kellett elővennie semmilyen iskolával kapcsolatos dolgot, igazán hasznosan töltötte a napokat.

Felfedezte ezt a kémiás játékot, de örömét nem sokáig lelte benne, mert mindent tudott.

Elkészítette a szobájára a névtábláját. Ki is égette a szélét,ez el nem maradhatott volna.


Már nem csak kísérletezik, hanem a látványon túl érdekelni kezdték komolyabb dolgok is.
Molekulákat modellezett.


Szereti azt játszani, hogy egyikünk gondol egy elemre, a másikunknak ki kell találnia.
Segítségképpen ideülhetek a wikipédia elé....
Ezt a könnyítést akkor kértem, amikor nekem szegezte az első kérdést:
-Önmagával létesít kovalens kötést?
A többi kérdésen is elámultam...hány elekrtonhéja van, ki fedezte fel, a sűrűsége nagyobb-e, mint a higanynak, stb.
Elkezdett képleteket írogatni, csak úgy magának...persze legyintettem, hogy írja, írja, de azt sem tudja mit jelentenek. Aztán szép lassan kiderül, hogy igenis sokkal több dolgot ért és tud, mint azt mi feltételezzük.

Nekikezdett egy sk. periódus rendszernek, ami a szobája falán kap majd helyet.
Az első elem az Alumínium lett.


Nem kell hozzá más, csak alufólia. Remek recycling is egyben. :)

Hát így állunk most, szépen lassan visszatérünk a hétköznapokhoz is.
Soma második félévi tanterve a következőképpen alakul:

Magyar olvasás

A második félévre sok érdekes olvasmány van az olvasókönyvben, szemben az első féléves anyaggal.
Ezeket elolvassa, és kitölti hozzá a munkafüzetet. Ez teljesen önálló munka lesz, csak a hangos olvasást fogom meghallgatni.

A Tüskevár című regényt gondoltam "kötelező olvasmánynak". Előre tudom, hogy kötelezőnek fogja elkezdeni, de beleszeret majd, és veszekedni kell este, hogy most aztán tegye le, és aludjon. :)

Magyar nyelvtan

Szintén van egy munkafüzetnyi feladat, nem fog kimerülni az izgalomtól, de olyan anyagrész, amit azért minden magyar gyereknek tudni kell.

Természetismeret

Íme a tananyag, csupa élvezet! 
Mellé átbeszélgetjük az egyik karácsonyi könyvet:


Csupa izgalmas téma, gyönyörű képek!



Azt az egyet sajnálom, hogy nem újrapapírra lett nyomtatva, hanem hófehér, fényes lapokra. :(

Matematika

A második féléves anyagot lényegében tudja, gyakorolni azonban még kell. 
A már említett Matekmágusokat Zsomborral átveszik.

Angol

Nem emlékszem, említettem-e már, de kerek egy tankönyvnyivel előrébb járnak a suliban az angollal, mint mi.
Ennek ellenére az angol tanárnő azt mondta, ne haladjunk gyorsabban, vegyük végig a könyvet, és kész. Hát abban nem lesz hiba, végig vesszük, de nekem nem annyira tetszik. Erről a nyelvkönyvről van szó. Úgy látom, elég népszerű könyv, több iskolát is ismerek, ahol ebből tanulnak.
Egy nagy problémám van vele: nem szól semmiről.
Elég unalmas dolog úgy nyelvet tanulni, hogy amely szavakat, kifejezéseket megismertetik velünk, azokról magyarul sem akarunk tudni. Néhány ablakos képregények, amelyekben semmi különös nem történik...foglakozások nevei...iskolai taneszközök nevei...hmmm

Aztán böngészve az interneten EZT találtam.



Nagyon bejött. :)
A CD-t hallgatjuk, minden nap többször. A dalokat már az egész család fújja. A szöveg is teljesen érthető, gyönyörű eredeti angol kiejtéssel, lassan, tagoltan, a gyerekek is simán megértik.
Tartozik hozzá munkafüzet is, és persze a történet 6 felvonásban. 
2-3 hét alatt simán megtanulható.


Ezen kívül pedig EZT a tematikus gyűjteményt használom majd az angolhoz.


 Technika, Rajz

Ahogyan eddig is, az egyes tantárgyakhoz, ünnepekhez, évszakokhoz kapcsoltam a kézműveseket.
Ez most kiegészül egy nagy sikerű kiadvánnyal, Mesi kapott néhányat belőle, majd Soma is kedvet kapott.
Ismeritek a sorozatot?


Íme az eredeti


Íme, amin Soma dolgozik éppen.


Ének

Hát jelenleg ez okozza nekem a legnagyobb fejtörést. Mert az énekkönyvben lévő dalok...hát hogyismondjam...szépek, meg értékesek, meg minden. Így 40 évesen látom bennük az értéket, és a didaktikus célt. De valahogy nem tudom jól átadni Somának. 
Hogy kiben van a hiba, azt nem tudom.
De egyelőre maradunk a gitárnál, szolfézs nélkül, és a komolyzene rendszeres hallgatásánál.

Testnevelés

Naponta 2 és fél - 3 óra vívóedzés, valamint heti két pingpong edzés, és persze télen korcsolya, havonta 1-2 uszoda....hát ennyi legyen elég. 

Holnap Mesi történet következik!

13 megjegyzés:

  1. Kedves Virág! Mindig nagy élvezettel olvasom a tananyagról szóló beszámolóidat (is), persze azért is, mert az én nagyobbik fiam egy évvel jár Soma alatt, tehát 3. osztályos, így nagyon jó ötleteket kapok tőled a következő évre :)). Amiért azonban írok, az a helyesírás, mert te is említetted fentebb, hogy nem lehet eleget gyakorolni. Ezt én is így érzem, bár nem állunk rosszul belőle, de azért nem mondhatnám azt sem, hogy ez az erőssége Máténak :)). Arra vagyok kíváncsi, hogy ti hogyan gyakoroltok? A hagyományos diktálós módszerrel vagy esetleg vannak játékos ötleteid erre is. Reménykedem, hogy ez utóbbiból van a tarsolyodban :), mert főleg itthon csak úgy gyakorolni, nem nagyon szeretnék, bármilyen hazai elmélyítésre ha tehetem, valami játékos dologgal próbálkozom, ezért is szeretek nálad kukucskálni :)): Vivien.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Viven! A nyelvtan nehéz kérdés, mert ugye egy kisgyerek is le tud írni minden szót, de az adott szó helyesírásával kapcsolatos tudnivalókról könnyen lehet, hogy még nem is hallott. Csak egy-két példa: számok helyesírása, a régies nevek helyesírása mind később kerül elő, mint első-második osztály, az viszont könnyen előfordul, hogy ezeket a szavakat már előbb használná írásban. Én ezeket sem szoktam hibásan hagyni, hanem javítjuk.
      Sajnos Somával igen nehezen léptünk egyről a kettőre, kis túlzással azt mondhatom, hogy elsőben nem tudott egy szót sem helyesen leírni. Vagy egy betű maradt ki,vagy egy ékezet. :( Másodikban kezdte kapizsgálni, mi a gond,és már igyekezett figyelni, de hát ez nem mindig sikerült. Ebben a fázisban már lehet olyat játszani, hogy hibásan leírt szavakat, mondatokat neki kell javítania.
      Ő ezt szerette a legjobban, mert ebben bele tudott helyezkedni az "okos vagyok" szerepbe. :) Ezen kívül a hagyományos játékokat át lehet alakítani: memori, kvartett, bingó...megpróbálom majd egy posztban összeszedni ezeket.:)

      Törlés
    2. Nagyon kedves vagy Virág, köszönöm szépen :)))...

      Törlés
  2. Jaaaj.. de utálom az ilyen jellegtelen angol könyveket... :P Nagy, színes, semmitmondó szöveg, semmi értelmes, amit meg lehetne tanulni. :P 10 évet kellett várnom mire valamennyire használható tankönyvből tanulhattam a suliban. Borzalom. :P

    VálaszTörlés
  3. Több ilyen posztot!! Főleg az első fele szuper.
    Nálunk (10 éves gyerkőc) a nyelvtan a sláger, meg az olvasás, írás. Na nálunk sem "irányított formában" népszerű. Tiszta kínszenvedés, ha az olvasmányról kellene írni, örülhetek, ha összekapar három sort. Apukája szülinapjára meg könyvet ír :) A számítógépen szokott még meséket írni, ami még alá is húzza a helyesírási hibákat. Sokkal hatásosabb, mint amikor én próbáltam javítatni vele, mert így viszont ő akarja helyesen leírni.
    Másik kedvenc a rajz, festés. Ennek megint csak belülről kell jönnie. Soha nem lesznek szép képek, ha én akarom megmondani, hogy mit vagy miről rajzoljunk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szirom, pontosan így van. Soma is írt regényt, ráadásul kézzel. :) Csak pislogtam. Egyébként a számítógépen való írás sokkal hasznosabb tudást ad, ha a jövőt nézzük. És nem az életre tanulunk?? :)))

      Törlés
  4. nagyon tetszik, ahogy haladtok, csak a gitáron gondolkodtam el kicsit. illetve azon, h miért szolfézs nélkül? a zeneiskolákban általában a szolfézzsal kezdik, maximum egyszerre a kettőt, nálatok mi az akadálya az elmélet tanításának? kottát nem is használ soma?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Öten kezdték zeneiskolában a hat gyerekem közül. :) Kivétel nélkül mindannyian utálták a szolfézst. Ketten ezért is hagyták abba teljesen a hangszert. Akkor még nem voltam elég bátor ahhoz, hogy elfogadjam: először hangszer, utána szolfézs. :) Az első pár évben csak ismerkedni szabadna a hangszerrel. Soma ezt teszi. :)
      Kottából játszik, de azt, amit ő kiválaszt. Főleg egyházi könnyűzenét. Remélem, eljön majd a komolyabb művek ideje is. Beethowen Für Elise-t Zsombor a netről kezdte el tanulni. Aztán eszébe jutott, hogy gyorsabban haladna, ha a kottát használná. :)

      Törlés
    2. Angliaban nem tudjak mi a szolfezs, de azert megtanulhatnak par hangszen jatszani, a fiamnak egyelore 2 megy. A kodaly-modszeren tul is van elet ;) (engem anno azert nem engedtek 10 evesen zongorazni tanulni, mert 6 evesen nem jartam szolfezsra, viszont azt sem engedtek, h a hat evesek koze beuljek, de sebaj, megtanultam es levizsgaztam egyes szinten itt, szolfezs nelkul 40 evesen :P)

      Törlés
  5. Nagyon szuper, amiket írtál. Én nagyon szerettem a nyelvtant, a kedvenc könyvem a mai napig az Én, te, ő Varga Katalintól. Nem nagyon tudom, hogy milyen nyelvtant tanultok, de hátha találtok benne olyat, ami kapcsolódik az anyaghoz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csilla, ismerem a könyvet, másodikban tanultunk is belőle, de a negyedikes anyag: számnevek, névmások...szóval Varga Katalin idejében még nem ez volt az alsós tananyag. :)))

      Törlés
  6. Kedves Virág, ehhez már én is szeretnék hozzászólni.A lányomnál kiderült, hogy a jobb-bal agyfélteke nem működik összehangoltan.(Arról most ne beszéljünk, hogy se az óvodában, sem az iskolában nem vették észre, csak azt hallgattam, hogy a gyerek figyelmetlen.) Tehát a helyesírás nálunk is mumus.Egy nagyon kedves hölgyhöz kerültünk a problémával, aki tornasort állít a lányom részére össze 8 hetenként, és tippeket ad a gyakorlásra.Tőle tanultunk két játékot:-) 1. Felfújtunk egy lufit, és azt kell a magasba egy ujjal löködni, miközben hangosan betűzzük a szót, ha hosszú magánhangzóhoz, vagy mássalhangzóhoz érünk, akkor magasabbra kell a lufit lökni.A
    lányom imádja.2.Ennek egy másik változata, kis kártyákra írom a
    szavakat, és így betűzzük őket, először úgy, hogy látja a szót,aztán nem, aztán visszafele betűzünk.Ebben én is játszom, hiszen felváltva mondjuk a betűket.
    A tollbamondás nálunk sem jön be. Ezért azt találtam ki, hogy készítettem kis dobozokat a következő feliratokkal:HOL-KI-MIKOR-MIÉRT-MI-MI OKBÓL (és még ki lehet mást is találni). Ezekbe a dobozokba szavakat teszek, majd mindegyik dobozból húz egy szót és ebből kell történetet írnia, egy oldalast. A másik oldalt a füzetben szabadon hagyjuk, mert oda javítunk. Írás közben használhatja a szótárt. Hát ennyi! Sok sikert a gyerekekhez, kedves Virág és sok jó posztot itt a blogodon!:-) Detti

    VálaszTörlés