2012. október 21., vasárnap

A pörkölt

Pörköltet is tud főzni mindenki.
Mégis, ha visszagondolok első pörköltjeimre, semmi dicsekedni valót nem találok benne.
Utánanéztem a neten,m ki hogyan készíti, és meggyőződtem arról, ismét igaz a  mondás, ahány ház, annyi pörkölt.
Egy-két dologban mind közös: első lépésben megdinsztelik a hagymát, és vizet öntenek a húsra.
Nos, én egyiket sem teszem.

Hozzávalók:

1 kg hús
(én marhából főztem)
4 fej  hagyma
2 evőkanál zsír
3-4 evőkanál pirospaprika
1 db paradicsom
1 db zöldpaprika
só, fűszerek 
(nálam babérlevél, fokhagyma)


Hogyan készül?

Felkockázom a húst, és apróra vágom a hagymát (mostanában botmixerrel pépesítem, mert Emese képes kiszedegetni a tányér szélére a legapróbb kockát is)

A húst és a hagymát együtt teszem bele a felolvasztott zsírba.
Keverem, keverem, de közben engedem, hogy megpörkölődjön a hús, azaz vékony piros réteg képződjön a hús külsején. Ettől lesz pörkölt.


Amikor már pörkölt a hús, megsózom, hozzáadom a babérlevelet, fokhagymát átnyomva, zúzva, és egy szem paprikát, egy szem paradicsomot.
A sótól kiengedi a levét a hús, csak türelem. Ráadásul a paprika, paradicsom is levet ereszt.
Nem kell bele víz egy csepp sem, hiszen kis lángon, sokáig főzzük majd, hogy sűrű szaftja legyen.
Kb 2 óra főzés után beleteszem a pirospaprikát is. 

Kicsit összefőzöm, hogy az ízek egybeérjenek, és kész.
Galuskával, csalamádéval szeretjük.

Katt, és mondd el nálatok hogyan készül!

7 megjegyzés:

  1. hűű, egyszer kipróbálom ezt a verziót! (Hiszen én is hasonlóan másokhoz: a pörköltkészítést örököltem. :) )
    köszönöm.
    Andi

    VálaszTörlés
  2. Tényleg mindenhol úgy írják, hogy addig kevergesd a húst, míg el nem kezd fehéredni, és akkor öntsd fel vízzel. Pedig igazad van, ettől nem lesz "perkelt" a hús, ahogy nagyapám mondta annak idején. Nyugodjon békében.
    Kati

    VálaszTörlés
  3. De ha csak ennyi szaftja van, hogyan tunkolod bele a kenyeret?:)))
    Nálunk ugyanis a vacsora mindig szaftos kenyér, ha pörkölt van ebédre. Mert én ezt így "örököltem":))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elég szaftja lesz, lehet bőven tunkolni. :)
      A gyerekeim is a tunkolást szeretik a pörköltben...na jó, mi is...:))

      Törlés
  4. Babérlevél soha, fokhagyma sem, piros paprika a második félidőben!
    A Zuram főzött múlt hétvégén marhapörköltöt - csodafinom lett...
    (Szökőévenként tesz valamit a családi tűzhelyre, de akkor remekel.)
    Szóval szerinte - a hagymát mindig vékony karikára kell vágni (szétfő és nincs tologatás a tányér szélére) pörkölődés után teljesen felengedi vízzel az edényt, hogy ellepje a húst és fedő nélkül főzi.
    Volt némi észrevételem a technikával kapcsolatban, de a kész étel őt igazolta, csak a végén, amikor már puha volt a hús, akkor hagyta kicsit elfőni a levet, sűrű szaft lett.
    A gyerekek kinyalták a tányért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Márta, a vékony karikás hagymát tesztelni fogjuk Emesén. :)))
      Mi ugye nem öntünk rá vizet, de fedő alatt főzzük. Egyrészt az energiatakarékosság miatt, másrészt hogy a hús leve ne párologjon el.

      Törlés