2011. január 27., csütörtök

Természetismeret

Ha jól emlékszem, már írtam róla, hogy egyes tantárgyakból ugyanazt tanulja Soma is, mint Emese. Átlapozva a két évfolyam természetismeret tankönyvét azt láttam, hogy a másodikos tananyag nem lenne igazi kihívás Soma számára, és a negyedikest is simán el tudja sajátítani. 
Így nekikezdtünk a 
"Földrajzi alapismeretek, tájékozódás, országismeret" című fejezetnek.
Ehhez először elhelyeztük a Földet a világűrben. Megtanultuk a bolygók sorrendjét a Naptól való távolságuk szerint. 


Kiraktuk a Föld puzzle-t.


Jelöltük az Egyenlítőt, Ráktérítőt, Baktérítőt, Északi- és Déli sarkot.
Ehhez egy jó játékot is találtunk.(Kicsit átalakítottam, mert eredetileg egeret kell rajzolni.)
Egy lap van mindenki előtt, erre fogunk rajzolni.
Kell hozzá dobókocka, és ceruza is. :)
Sorban mindenki dob a kockával. Ha megdobta az első hatost, megrajzolhatja a Földet, azaz egy kört.
Amíg ez nincs meg, nem rajzolhat mást.
Aki 1-et dob, az megrajzolhatja az Egyenlítőt.
Aki 2-t dob, az a Baktérítőt.
A 3-as dobás a Ráktérítőt jelenti.
A 4-es az Északi sarkot.
Az 5-ös pedig a Déli sarkot.

Az nyer, aki először elkészül. :) 
Lement belőle jó pár parti, garantáltan nem keverik, mi van "felül", és mi "alul".
Kombinatorika tanulásánál majd újra elővesszük. :)

Kézműves gyanánt elkészítettük  zsírkréta vasalással, és mozaik kirakásával is a Földet.
A zsírkrétát először lereszelték, majd a lapra szórták a szárazföld és az óceánok elhelyezkedésének megfelelően.
Sütőpapírt tettünk a tetejére, és rávasaltunk. 







És a mozaik papírtépéssel.



Remélhetőleg egyikük sem lesz űrhajós, mert ugye ennek alapján igencsak eltévedhet galaxisban. :)

A koronát a Föld golyó elkészítése tette fel a napra.



Ez egyáltalán nem egészséges, de nem jelenti azt, hogy nem finom. :)
25 dkg vajat felolvasztottunk 2 csomag marsmallow-val, és rizspelyhet kevertünk hozzá. Hűlni hagytuk a masszát, majd golyóbisokat formáztunk, és ételfestékkel kékre-zöldre festettük. Na mondjuk ennek alapján sem lehet felismerni a kontinenseket, de sebaj! :)

12 megjegyzés:

  1. Éppen tegnap nézegettem ezt a termismeretet, hogy mennyire, mennyire semmitmondó. Én azt gondoltam, hogy azon túl, hogy az érdeklődésének megfelelő témaköröket fogunk kivesézni, minden olvasás- irodalmi témához kapcsolok termismeretet. Így talán a látásmód is fejlődik. Most ez a vesszőparipám. Ez a komplex látásmód. A hatodikos nagyfiam szeleteket lát a világból és blokkol, mikor átjárhatóvá teszem a tantárgyakat. Heuréka, mikor utalok egy másutt másképpen már tanult dologra: Jaaa, ez az? Magától nem tudja összerakni, mert nem így tanul.
    Azért gondolom, hogy a golyóbis- bármennyire nem felismerhetőek a föld részei, mégis remek lehet, mert az emlékezetükbe alaposan beragasztja a tudást az a finom édes csemege. :-)

    VálaszTörlés
  2. A zsírkréta reszelés tetszik nekem a legjobban! Ezzel együtt minden ötleted szupi!
    Nellynéni

    VálaszTörlés
  3. Tudod mindig rácsodálkozom az ötleteitekre a kreativitásotokra.Sok sok áldás rátok.

    VálaszTörlés
  4. Szia Virág!

    Szerintem ez remek ötlet, mármint az, hogy a kicsi is a nagyok anyagát tanulja. Nekünk a tanárnő mondta is, hogy az elsős és másodikas környezet tankönyvek nem sokat érnek, ugyanakkor harmadikra ott van a kőkemény tananyag, keringés/forgás, munkavégzés, időjárás, emberi test (ezeket vették eddig) ...

    Ami jó, (inkább a tanárnőben, mint a tananyagban) hogy rengeteget kísérleteznek és emiatt a környezet a kedvence a lányomnak, ami vsizont a baj, hogy a könyv nekem csapongva, elnagyolva, ugyanakkor részletesen és nagyon definíciók szerint van megírva.

    pl. Az emberi testből (most fejezték be, 3 fejezet volt összesen) vették az emésztést a légzést, meg a csontváz felépítését és pár mondatot az egészséges életmódról és ennyi.
    Az emésztés és légzés szervei nagyon részletesen ki voltak dolgozva, melyik hogy néz ki, mit csinál, .. stb. de hogy a fej, a máj, vese, a szív .. stb. egyáltalán hol helyezkedik el, az meg sincs említve, nemhogy mi a szerepe ...

    Szóval érdekes a tananyag az biztos, mindenből megragad valamit, persze lehet hogy ez a cél? mindenből egy kicsit? De nem mindenből van egy kicsi ...
    nem tudom sikerült- leírnom, hogy mi a bajom :)

    Amúgy lapbookot csináltunk az emberi test ezen részire és ezért aztán úgy ment a tananyag, (meg a csomó plusz érdekes dolog a testről) mint a karikacsapás (csillagos ötös dolgozat :) )

    ui. a "kedvenc" definícióm:
    "A kölcsönhatásban részt vevők megváltoztatják egymás állapotát. Ezt a változtatóképességet jellemző mennyiséget energiának nevezzük"

    VálaszTörlés
  5. Némelyik természetismeret könyv a felnőttek képességeit is próbára teszik, ez a fogalmazzunk meg mindent egy mondatban (definícióban) annyira érthetetlenné teszi, hogy az iskolában is óra előtt mindenki bemagolja a szavak sorrendjét, még ha nem is érti azt, mert az az egyszerűbb (és rövid távon járható út).

    Ehhez a témakörhöz tartozóan mi játszottunk régen egy olyan játékot a tanító nénivel, (az észak-dél-kelet-nyugat fogalmak kialakítására) hogy négyzetrácsos lapot vett mindenki maga elé, és a tanító néni mondta az utasításokat. Pl.: "kettőt keletre". Így az előző pontból két négyzet oldalát rajzoltuk meg jobbra. (Remélem, sikerült elmagyaráznom) Különösen izgalmas, ha a végén valamilyen forma, minta jön ki, azt utána mindig kiszíneztük. (Legjobb erre a kevés színt használó keresztszemes hímzésminta - legalábbis az én tapasztalatom alapján)

    VálaszTörlés
  6. Angéla, megnyugodtam, hogy nem csak én látom ilyen laposnak az anyagot. Persze értem a mögötte húzódó szándékot: nem adatokat sulykolni a gyerekekbe...de valahogy mégsem sikerült izgalmassá tenni.
    Nellynéni, a varázskréta-készítésekor jött az ötlet, hogy ezt vasalni is lehet. :)

    VálaszTörlés
  7. Kreatívhit, te olyan rejtélyes vagy.:) Nézem a blogodat, és olyan homályba vész számomra, ki is lehetsz. Mint egy ballada...:)

    VálaszTörlés
  8. Moria, Emese "termitanítónénije" nagyon profi. :) Idén kapta meg ezt tantárgyat, és azt látom az osztálytársak füzeteiből, hogy élvezetesen, de mégis magas színvonalon tanít. A kettő egyébként szorosan összefügg.:)

    VálaszTörlés
  9. Norina, köszi a játékötletet! :)

    VálaszTörlés
  10. Szia Virág,

    A halmazállapotok + halmazállapot-változások megtanulásához tudnál valami jó ötletet adni?

    Köszi

    Edit

    VálaszTörlés
  11. az időjáráshoz viszont találtam egy nagyon jó lapbook-ot:
    http://www.homeschoolhelperonline.com/lapbooks/weather.htm

    Edit

    VálaszTörlés
  12. Edit, a lapbook-ot nagyon köszönöm! :)
    A halmazállapotokra a víz változásai a legkézenfekvőbbek, ezeket minden konyhában meg lehet csinálni.
    Rögtön lehet demonstrálni az esőt, a ködöt is. :)

    VálaszTörlés