2013. május 3., péntek

Problémám a negyedikes matematikával :)

A feladat a 2/a.
Három számkártyánk van. Hányféleképpen alakítatunk belőlük kéttényezős szorzásokat? Írd le az összes lehetőséget! Számold ki a szorzatokat!


Gondoltam, ellesz vele Soma egy darabig, felteszem a levest főni.
Még fel sem álltam a székről, mikor annyit mondott, hogy


Tudod, mit jelent?
Ha matek tanár vagy, nem ér! :)
Hát nekem elsőre fogalmam sem volt, mi az a három faktoriális, pedig biztosan tanultunk róla, mert eléggé ismerősen csengett.
Gyors gugli után már képben voltam.

Ismét jött a kisördög, és feltette nekem a kérdést:

-Biztos, hogy ezt a gyereket itthon kell tanítani? Lassan már matekból is többet tud, mint te. Mi lesz a fizikával, kémiával, matekkal a következő években? 

Szerencsére egyre rutinosabb vagyok ezekben a helyzetekben...

- Ez a gyerek itthon tanulta meg, mi az a három faktoriális. Igaz, nem én tanítottam neki a szó szoros értelmében, de én teremtettem meg azt a környezetet, amely megőrizte a kiváncsiságát, érdeklődését, nyitottságát. 
Ez a környezet ezer meg ezer lehetőséget teremtett számára, hogy a maga tempójában haladjon előre, tanuljon meg kérdéseket feltenni, és a kérdéseire választ keresni.

17 megjegyzés:

  1. Nekem ez nagyon nem tetszik. Természetesen nem az, hogy a Soma ennyire ügyes, hanem az, hogy egy egy negyedikes gyerektől ilyet várnak el, hogy tudja.Én ezt anno főiskolás koromban tanultam. Valószínűségszámítás, kombinatorika még a gimis korunkban is csak fakultációs anyag volt.Egy negyedikes tanuljon a sík- és téridomokról, területükről, térfogatukról és játsszon!
    Sajnálatos, hogy ennyire fel akarják gyorsítani a gyerekek fejlődését

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Évi, szerintem félreértetted :)
      Nem elvárás ez. Egyszerűen fel kellett volna írnia 6 db szorzást, majd kiszámolnia.
      Szerintem ezt bármelyik negyedikes gyerek tapasztalatai, józan esze segítségével felírja.
      A faktoriális fogalmát nem kell ismernie. Mivel Soma nem jár iskolába, rengeteg ideje van azzal foglalkozni, ami érdekli őt, tehát matematikával és kémiával. Ennek köszönheti,hogy iylen fogalmakkal már tisztában van.

      Törlés
  2. Egyetértek! Szerintem szuperül csinálod! Ez a legtöbb, amit a gyermekeidnek adhatsz: a szabadságot és a biztonságot. A kíváncsiság és kísérletezés örömét. A folyamatos szeretet.
    Nagyon jó "figyelni" benneteket!!!
    Csak így tovább, ne engedj a "hátsó gondolatoknak"! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Palkó! Jó érezni, hogy nem vagyunk egyedül:)

      Törlés
  3. szerintem is csúcs, amit csinálsz, és attól függetlenül, hogy te ezt mondjuk nem ismerted (én igen, de matematika tagozatos voltam 12 évig, szóval előnyöm van) Somában volt annyi kíváncsiság, motiváltság, hogy utánanézzen a dolognak. és ezt SEM az iskolában tanulta :D
    Annyira szeretném én is ezt, hogy otthon legyünk, és annyira bánom, hogy erre semmilyen esélyem sincs...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hidd el, semmi extra nincs abban, amit teszek. Egyszerűen csak lehetőséget teremtek. A többit a gyerekek intézik el. Ebben az egészben pont ez a csodálatos. :)

      Törlés
  4. Vooow, én is matekfaktos voltam, így rögtön ment, na de negyedikes koromban azért ettől roppant messze voltam. :D

    Ügyesek vagytok mind a ketten!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hella, én még most is távol vagyok ettől. :))))

      Törlés
  5. Gratulálok!
    A faktoriális fogalmát ismerem, de őszintén szólva, mivel azt írtad, negyedikes, eszembe sem jutott, hogy ide a faktoriálisan fogalmazott. Azt hittem, csak egy sima felkiáltójel, nyomatékosításnak :D
    Nagyon-nagyon ügyes és jól csinálod :)

    VálaszTörlés
  6. én azon döbbentem meg, hogy Neked még mindig ennyire napi szintű kísértés az otthonoktatás/iskolakérdés? Arra gondoltam, ha hozok majd egy döntést, abban meg tudok nyugodni, onnantól ráállok az útra, és viszlát bizonytalanság. Vagy mégse?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Eszter, nem a döntésben bizonytalanodom el, hanem nem mindig tudom zsigerből a helyes választ :)

      Törlés
  7. Gondolom ez nem az egész megoldás, mivel az is a feladat része volt, hogy írja le az összes lehetőséget és számolja ki a szorzatokat. (Ez nálam is probléma volt a suliban :) Sajnos sokszor nem elégszenek meg az eredménnyel, hanem kell pl. az ellenőrzés is.) Móni

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze, a feladat elkészült rendesen, csak abban nem volt semmi "érdekes" számomra. Nyilván tud kétjegyűvel szorozni. :)

      Törlés
    2. Evidens, hogy tud szorozni, fel sem merült, hogy nem :) Csak hallottam már olyanról, hogy azon bukott az ötös, hogy nem volt elég figyelmes a nebuló, és nem válaszolt minden kérdésre. Móni

      Törlés
    3. Hát, Móni, ez simán előfordul Somával. :)

      Törlés
  8. Klassz ez az otthonoktatás, sajnos az én csemetém iskolás idejében erről nem lehetett szó.
    Igen, az nagyon fontos, hogy a gyereket érdekelje, amit tanul. Én annak idején ötödikes koromban a kettes számrendszerről faggattam a tanárnénit, mert mi anno semmi ilyesmit nem tanultunk (az itt blogolóknak többnyire az édesanyja lehetnék a korommal), viszont én akkoriban a Kultúra Világa köteteit olvastam állandóan, főleg a matekot és a fizikát, kémiát...
    Aztán még gimiben is jórészt abból éltem, amit így összeolvastam :-))

    VálaszTörlés