Az első négy évfolyam során arra törekedtem, hogy minél több tapasztalati élmény érje a gyerekeket. Ebben az életkorban (10-12 éves korig mindenképpen) a mozgás, a ritmikus élmények megtapasztalása segíti elő a későbbi fogalmi gondolkodás kialakulását.
Amelyik gyerek nem érzi a saját bőrén - értsd: pl. a saját ujjain - a számokat,az a gyerek nehezen fogja a húszas számkörben helyesen számolni a munkafüzet feladatait, a szorzótábla pedig csupán kínt jelent majd számára.
Sok gyerek édesanyja panaszolta már nekem, hogy első osztály vége felé a tanító néni "megtiltotta" a kézen (ujjakon) való számlálást.
Teljes döbbenettel hallgatom ezeket a történeteket.
Ezt ugyanis nem lehet megtiltani. Sőt!
Bűn megtiltani, hiszen egy első-másodikos kisgyerek a saját testén keresztül tanul.
Egy ekkora gyereket arra kell biztatni, hogy minden olyan segítséget vegyen igénybe, ami fejleszti a belső világával és a külvilággal való kapcsolatot.
Ebben a kapcsolatban pedig első számú segítője a teste.
Így aztán nem csupán az ujjain kellene számolnia, hanem egész nyugodtan akár a lábujjait is használhatná.
Persze erre már legtöbbször nincs szükség.
Az alábbi video valóságos kincsesbánya.
Én a mai napig az ujjaimon számolom a maradékokat az osztásnál. Egyébként reál tárgyakat tanítok és a még a táblánál is előfordul, hogy előveszem a kezem.
VálaszTörlésÖrülök nagyon, hogy leírtad. Sajnos ma az a trend, hogy ujjakon számolni tilos. Nem, és nem, és nem értem, miért.
TörlésNekem is volt tanárom, aki a bal kezén mutatta a maradékot, és amennyire most az emlékképeimre hagyatkozni tudok, nem minden esetben pedagógiai célzattal. És olyan olyan tanár volt, aki remek volt a szakterületén, jól tanított és nagyon szerettük, tiszteltük.
Törlésnem is értem miért mondják, hogy nem szabad. nekünk anno még a tanítók is azt mondták, hogy még ők is ujjakon számolnak néha (amúgy én is :D) úgyhogy bátran számoljunk mi is. Nagyon jó a videó, azon tanakodom, hogyan lehetne ily módon a matekot a nyelvtannal összekötni. Somán fölbuzdulva, aki nem szereti a nyelvtant, pedig összefügg a matekkal, csak ezt nem szokták az iskolások orrára kötni... :)
VálaszTörlésKinga, óriási örömöm, hogy Soma kifejezetten jó lett nyelvtanból. A helyesírása rengeteget fejlődött, és a nyelvtannal ugyanott tartunk, mint a matekkal: teljesen egyedül, hibátlanul tölti ki a munkafüzetet. :)
TörlésKöszi, köszi, köszi!
VálaszTörlésAzt hiszem, hogy erre volt most a legnagyobb szükségünk!
Pont itt tartunk, és való igaz én sem tudtam eldönteni mi a helyes, mert annak-idején, minket is tiltottak a kézen számolástól...
Ez most megerősített, hogy jól csinálom, és hagyom a lányokat az ujjukon is számolni!
:)
Mónika, bizony, hagyd őket. Egészen addig használják csak a kezüket, míg szükségük van rá. :) Ha megtiltjuk egy gyereknek, azzal beavatkozunk a természetes fejlődésébe. Szerintem nagy károkat is lehet vele okozni.
TörlésDe jó, hogy ezt megírtad, mert én is így látom. Nálunk másodikban a tanító néni nehezményezi, hogy Á. még használja az ujjait. De neki tényleg nincs még kialakulva a fejében a 10-es számkör, vagyis ha nem néz a kezére nem tudja rávágni, hogy mennyi kell a 7-hez, hogy 10 legyen. Azon agyalok, hogyan tudnánk ezt jobban begyakorolni, mert neki tényleg kézzel fogható dologra van szüksége ezekhez... és nemsoká 100-as számkörben kell átlépéssel számolni...
VálaszTörlésMi is éppen ezzel vagyunk elfoglalva, a lányom elsős. Nekik lehet a kezükön számolni, de csak az 5 fölötti számolásoknál, az alatt már fejből KELL tudni az eredményt.
TörlésMa találtam a könyvében ezt a játékot, holnap ezt fogjuk játszani:
Párban kell játszani. Az egyik játékos mutat egy számot, a másiknak pedig annyit kell mutatnia, hogy összesen 10 legyen a 2 játékos ujjainak száma.
Ettől várom azt, hogy hátha jobban fog menni, de nem is unalmas tankönyvi feladat.
Bibi
Git és Bibi, összeszedem azokat a játékokat még, melyek elősegítik a 10 alatti bontásokat. :)
TörlésMa kicsit nyugisabb napom lesz, felteszem.
Ezt én is megköszönném!!! (10 alatti bontások)
TörlésBocsánat, elfelejtettem az előbb aláírni...
TörlésAnikó
Virág, nagyon köszönöm ezt a videót! Épp most van szükségem rá. Hatévesemmel összeadunk és kivonunk tízes számkörben és a négyéves se akar lemaradni, bár neki látom nehéz. Sokszor előveszünk filceket, gombokat és tesszük-vesszük, ahogy a művelet kéri, de úgy tapasztalom a legnagyobb segítség az ujjak hasznlata. Ez a játékos tanulás nagyon jó, köszönöm, hogy annyi ötletet megosztasz itt a blogon!
VálaszTörlésBetti, igazán nincs mit :) Mi is ezeket játszottuk most, némelyik kifejezetten nehéz, sokat nevettünk, mire belejöttünk. :)
TörlésDe jó, hogy ezt leírtad! Nálunk is tiltják. Első osztályos a kisebbik fiam. Mivel az nagyobbal már ezen végigmentünk úgy döntöttem, hogy nem érdekel! Számoljon csak az ujján!
VálaszTörlésWaldorf számolás tanítás illetve írás tanítás sem semmi..ami hasonló elveken alapszik...(tapasztalati tudás)
VálaszTörlésnem tudom, hogy ismered-e a módszereiket, nekem a mi nyugdíjas tanárnénim jut eszembe róla akivel tanítás közben is "játszottuk" mert volt rá idő!
Hajni
Kedves Hajni!
TörlésA videó waldorfos...akkor nem is kommentálom tovább. :))))
Én egy újabb érdekességgel szolgálhatok a témában. Nálunk az óvó néniket érte rengeteg támadás és hihetetlen, de a szülők részéről, hogy miért kérik a gyerekektől, hogy az ujjukon számoljanak. Visszafejlesztik őket, pedig ezek a gyerekek már képesek fejben is bármilyen műveletet elvégezni:-))))Egyébként én is tudok olyan iskolát, ahol a tapasztalati matematika oktatást részesítik előnyben. És nem csak waldorfos, úgyhogy van még remény!
VálaszTörlésHát igen...nehéz kérdés...én azt mondom, aki tud ujjak nélkül is számlálni (miért is ne)azoknak nem kellene erőltetni. Az óvónőnek kellene felismernie, melyik kisgyereknek van erre szüksége, és melyik kisgyerek az, aki ezen már túllépett.
TörlésHiszen pont ez a közoktatás örök dilemmája is...átlagos gyerek tulajdonképpen nincsen. Aki gyorsabban fejlődik a matematikában, annak lehet, hogy más területen vannak elmaradásai. Pedagógus legyen a talpán, aki minden egyes rábízott kisgyereket a legoptimálisabban tud tanítani. :)
Ismerek én is ilyen iskolát. :) Ki nem találná senki: Fazekas gimi - igen, ahonnan azok érkeznek, akik megnyerik az országos matekversenyeket. Első osztályban jóformán elő sem veszik a matekkönyvet. :)
Nagyon jó videó :) Én élőben is hallottam az előadó tanárurat és ő az az igazi született tanártípus, akinek a gyerekek és a tanítás az élete.
VálaszTörlésSzerencsés vagy:) Meg azok is, akik nála tanulhatnak. :)
TörlésKedves Gyereketető!
VálaszTörlésMost besokalltam ezen a bejegyzésen. Eddig is sok kellemetlen percet okoztál nekem azzal, hogy egyfolytában a tanárokat szidod, de ez már több mindennél.
Tudod e vajon, hogy mi okból szeretnénk, ha gyermekeitek újjak használata nélkül tudna tizig számolni? Te mint felelős édesanya, aki otthon tanítod a gyermekeidet, te nem tartod fontosnak, hogy újjaik használata nélkül is tudjanak számolni?
30 éve vagyok a pályán, mindig számtant és matematikát tanítottam alsóban. 10 évvel ezelőtt még nem volt gond, a gyermekek első osztály közepére már tudtak újjaik nélkül számolni. Ez ma még második osztályban sem megy. Egyszerűen képtelenség szorzótáblát tanítani, ha nem tudnak tízig számolni, csak az újjakon.
Kedves Gyereketető!
Kizárólag ezért szeretném, ha megtanulnának a rám bízott gyermekek újjaik nélkül is összeadni, kivonni a tízes számkörben.
A tieiddel azt teszel, amit akarsz, de megkérlek tisztelettel, hogy az iskolába járó gyerekeket hagyd ki ebből a sok badarságból.
Köszönettel: Márta néni
Kedves Márta néni!
TörlésNagyon fontosnak tartom az ujjakon való számlálás elhagyását. De nem tudok azonosulni azzal a módszerrel, ahogyan ezt az iskolákban elvárják: "holnaptól nem szabad." Vagy írhatnék bármilyen időpontot, egyik iskolában így, a másikban úgy. Ugyanis ezt nem lehet kívülről szabályozni...
Talán a te tapasztalatod is ugyanide vezet vissza. 10 évvel ezelőtt valószínűleg toleránsabb volt a rendszer, több időt hagyott gyakorlásra, mint ma. És bizony, jól látod, a szorzótáblát hiába akarod megtanítani, ha egy gyerek nem tart ott, hogy ezt befogadja, nem fog menni.
Köszönöm, az én gyerekeim már mind tudnak ujjak használata nélkül is dolgozni. :)
Az ujjakon lehet szorzótáblát is gyakorolni, sőt erről is vannak jó videok is, bár többségükben nem megyarnyelvűek, hanem tipikusan távol keletiek, akik azért nem olyan rosszak matekból. Az első szorzótábla a 9-es volt, aminél a gyerekem beleszeretett ebbe a módszerbe, azóta már többet is használ.
VálaszTörlésKöszi, nekünk is van egy jó kis szorzós módszerünk, majd fel is teszem. :)
TörlésKedves Virág!
VálaszTörlésEz zugolvasód vagyok, elnézést, hogy én is iderondítok, de muszáj :) Egy dolgot nem értek, akit felbosszantanak az írásaid miért olvas. Komolyan ilyen mazochista emberek vannak? :) Be kell valljam én sem vagyok híve az otthonoktatásnak, de ez teljesen mindegy. Más témák miatt olvaslak. Véletlen keveredtem ide hozzád, azóta rád-rád kattintok. Amivel nem értek egyet azzal nem értek, de nem háborodok fel, ami pedig tetszik (sok jó ötletet kaptam) azt örömmel olvasom, alkalmazom. Nem tehetne mindenki így? Vagy egyszerűen ne kattintson erre az oldalra! (ezer bocsánat, hogy osztogatom itt az észt :))
Egy másik Virág :)
Virág, ezt én sem értem...:)
TörlésSzia Virág!
VálaszTörlésHogy hívják ezt a tanító bácsit? Szerintem fantasztikus, amit a gyerekekkel csinál. Nagy élmény volt látni. Azóta a gyerekeim a zsonglőrködést gyakorolják...:)Orsi
Kocziha Miklósnak hívják.
TörlésAz Óbudai Waldorf Iskolában tanít. :)