2011. május 17., kedd

Szorzótábla a tornaórán

Akik blogot vezetnek, biztosan nézegetik, milyen keresőszavak vezetnek a blogjukra. Hát ezzel én is így vagyok. Döbbenten tapasztalom, hogy nap mint nap a szorzótábla gyakorlása, vagy szorzótábla előkészítése, 
stb keresőszavakat beírva találnak el hozzám.
Így aztán arra gondoltam, sorra veszem, milyen játékokat játszottunk, milyen gyakorlatokat végeztünk a szorzótábla tanulása során.
Most két mozgásos feladatot mutatok, ami lehetne egy tornaóra anyaga is, de ha téli időszakban zsong az osztály, mert lehetetlen kimenni az udvarra, nos akkor képes lenyugtatni 25 gyereket is.
Játszható egyénileg és csoportosan is.
Csoportban: körben áll az osztály, feladat, hogy  50-ig, 100-ig számolunk hangosan.
Egy babzsák halad körben, minden gyerek fel-feldobálja négyszer, majd az ötödikre tovább adja a szomszédjának. Természetesen akármelyik szorzótábla gyakorolható vele, senki nem tiltja, hogy hetesével adjuk tovább a babzsákot. :)
Soma az ötöst mutatja be. A végén hibázik is, de ez így hiteles, azt hiszem. :)


A másik játékhoz két csapatra osztjuk az osztályt. Az egyik csapat feladata, hogy ötvenig számoljon hangosan, és minden páros számra tapsoljon. A másik csoport szintén ötvenig számol, és minden hárommal osztható számra dobbant a jobb lábával.. (Később lehet variálni, három csoportra osztjuk a társaságot, és a harmadik csoport a héttel oszthatókra dobbant a bal lábával.)
Ha ez már jól megy, akkor a gyerekek gyakorolhatják önállóan is, azaz a gyerek számol, közben tapsol, és ha ügyes, akkor ugrik is néha. :) 


Tudjuk, hogy a kisgyermek elsősorban nem munkafüzetből tanul, hanem saját testén, érzékelésein át tapasztal. A mozgás fokozza az agy oxigénellátását, örömet okoz, nevettet. 
A videón Soma kicsit megilletődött, sosem szoktam ilyen konszolidáltnak látni, ne ijedjetek meg! :))))

13 megjegyzés:

  1. Ha visszamegyek dolgozni kipróbálom a gimiseimmel is! Köszi Virág!

    VálaszTörlés
  2. Hát Gabi, ami azt illeti, nem könnyű feladat. Bizony, érdemes felnőtteknek is kipróbálni! :)

    VálaszTörlés
  3. Virág! Kipróbáltam! Veszettül nehéz! Grat Somának!
    Réka

    VálaszTörlés
  4. Ez nagy mutatvány volt! Gratulálok. Én meg sem merem próbálni, majd a gyerekek inkább. ;)

    VálaszTörlés
  5. Én is ki fogom próbálni. Amúgy nálunk a matek munkafüzet mumus, az ilyen feladat biztos érdekesebb. A lányom egyik matek feladata az volt, hogy ha 21 cukorkája van egy gyereknek, akkor hányat eszik meg egy nap egy hét alatt. Ezt ő könnyen megoldotta: egyszerre megeszi mindet :D

    VálaszTörlés
  6. Réka, Eper köszi! Átadom. :)
    Eszter, Johi egy életrevaló kislány...elképzelni is rossz, mi lenen vele, ha suliba kéne mennie! :))))

    VálaszTörlés
  7. Ezeket az "osztogatós" feladatokat én se értettem eleinte. "Ha van 3 gyerek és 4 krémes, hányféleképpen tudod elosztani köztük?" Mi éppen hárman vagyunk testvérek, és el se tudtam képzelni másképp az elosztást, mint hogy mindenki egyenlően kapjon :) Csilla

    VálaszTörlés
  8. A tapsolós dobbantóshoz:
    nagyon egyszerű a ritmusképlete, szün taps, láb taps, szün mindkettő - ez ismétlődik. Kipróbáltam magamon és 20 után már mechanikussá vált, ahelyett, hogy a szorzótáblát követtem volna fejben.
    Soma vajon számolt, vagy zenélt közben? Picit nevetségesnek hangzik, de én komolyan kérdezem.

    pepita

    pepita

    VálaszTörlés
  9. Szervusz!
    Remélem örülni fogsz a meglepimnek! :)
    Nézz be hozzám!

    VálaszTörlés
  10. Pepita megjegyzéséhez:
    Még ha zenélt, akkor sem haszontalan a dolog. Egyrészt ad valami tapasztalati alapot a a közös többszörösök fogalmához, sőt még az osztható-nem osztható fogalmakhoz is. Ezt most még semmiképpen nem kell tudatosítani, de évek múlva jól jön majd, másrészt meg mégiscsak összekapcsolódnak a gyerek fejében a szorzások eredményei és a mozdulatok, hiszen hangosan mondja és közben csinálja.
    Különben én is kipróbáltam, és nekem csak nagy koncentrálással sikerült, úgyhogy gondolom a gyerekek egy részénél figyelem és szerialitás fejlesztőként sem utolsó ez a gyakorlat. Talán fel sem kell hívni a figyelmet a szorzással való kapcsolatra, csak a mozgássort utánoztatni számolás közben. Ha meg rájön, annál jobb.

    VálaszTörlés
  11. Pepita, Soma szerintem számol közben. Később biztosan felfedezné a ritmusképletet, de egyelőre még nem. Ezért is megy neki akadozva. :)
    Kevde Névtelen!
    csak nem szintén zenész...ööö...gyógypedagógus? :)

    VálaszTörlés
  12. Bubu, köszönöm. Bocs, hogy csak most reagálok, de nem tudtam belépni egy darabig. :(

    VálaszTörlés