2012. november 7., szerda

Karácsonyi angyalkák tésztából -avagy mi a jó a recyclingben?

Móni vetette fel a facebook-on, hogy vannak olyan újrahasznosított díszek, használati tárgyak, amit bizony nem tűrne meg a lakásban, mert egyszerűen ronda.
 Meg is mutatott egy pingvint, mely pet palackból készült, íme.


Ami azt illeti, én sem látom benne az esztétikai élményt, de magát az ötletet nagyon jónak tartom.
Elképzelhető, hogy iskolában, óvodában apró kezek készítik el, nem kerül pénzbe, hanem olyan anyagokat használnak fel, melyeket egyébként a szemétbe dobnánk. Otthon pedig a kis kezek munkájaként őrzik még egy darabig.
Aztán persze: kuka. 

Bevallom, rengeteg olyan dolgot készítünk itthon, aminek esztétikai értéke nemmhogy nulla, de esetleg minusz egy. :))))
És mégis elkészítjük,sőt, dísznek nevezzük.

Miért? 
  • Egyrészt vallom, hogy ha valamit készítünk, az mindig több, mintha nem készítenénk semmit. 
  • Aztán sokszor sajnálom a pénzt arra, hogy új alapanyagokból készítsünk dolgokat az enyészetnek. Egy-egy ünnep alkalmával készített díszeinkben maga az elkészítés élvezet, tehát eleve nem tesszük el jövőre, hanem  újra nekiülünk alkotni.
  • Valamiből valami mást alkotni megmozgatja a kreativitásunkat, akkor is, ha a végeredmény nem lesz élvezető alkotás mások számára.
  • Végül a szemlélet átadását tartom nagyon fontosnak: a mai fogyasztói társadalomban felnőtt gyerekeinknek igenis szükségük van arra, hogy meglássák: a szemét nem mindig szemét.


Tegnap tésztából, és levesgyöngyből készült néhány angyalka, szintén nem az a kategória, amit az ember szívesen mutogat. :)




Számomra  benne van a gyerekek ötlete, munkája, a velük töltött idő. 
Hát ez az, amit értéknek gondolok az egész újrahasznosított témában. :)

12 megjegyzés:

  1. Szia Virág!

    Teljesen igazad van az újrahasznosított alkotások, tényleg nem minden esetben az esztétikát célozzák meg, de azért lássuk be (itt is mint mindenhol) akadnak kivételek.
    ;)
    A lányaimmal mi is rendszeresen kézműveskedünk Pet palackokból, gurigákból, no meg tojástartóból, ami mostanában egyébként nagy kedvencünk lett.

    http://cosa-sei.blogspot.hu/2012/05/rozsa-rozsa-szep-viragszal.html

    Sajnos az ismeretségi körömben, gyakran találkozni olyan szülőkkel, akik nem tudnak mit kezdeni a gyerekkel és a közös alkotás helyett inkább a Tv-t hívják segítségül.
    Nem lehet kifogás a kézügyesség hiánya, mert fejlődni lehet, -na meg gyönyörködni, az anyai szívnek legszebb alkotásokban.

    Munkára fel!
    Szerintem meg jók lettek az angyalok!
    :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak ámulok, gyönyörű a rózsa! :)
      Sokan a kézügyesség hiányára fogják a kreativitás hiányát is. Amelyet viszont a TV elmélyít. :(

      Törlés
  2. Virág,
    abszolút értem, amit mondasz; de itt azt látom, hogy pl. elhasználtak egy rakás vattát a pingvinekhez, amit én sajnálok...ha maradék anyagokat sikerül felhazsnálni, úgy minden további nélkül támogatom a kézműveskedést, hiszen ennek nyilván nem az a célja, hogy kiállítás legyen belőle.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Móni, akkor félreértettelek.
      "vannak ezek, amikor a végeredmény izzadságszagú - benne van, hogy csináljunk valamit a hulladékból, de csak feldíszített hulladék marad"
      Nekem ebből az jött le, hogy ezeket feldíszített hulladéknak érzed. :)))
      Amiben van is igazság, de attól még értékes ötlet lehet. :)))

      Törlés
    2. Az jutott még eszembe, hogy a beletömött vattát simán fel lehet használni majd újabb újrahasznosított kézművesre :)

      Törlés
  3. "Az jutott még eszembe, hogy a beletömött vattát simán fel lehet használni majd újabb újrahasznosított kézművesre :)"

    Látod Virág, ez az, amiért a te blogodra járok olvasni. Angyalkák csodásak.
    Réka voltam.

    VálaszTörlés
  4. Én azt hittem ezek ilyen mókás vattapamacs tartók. Mi ilyen pamacsokat használtunk a kicsiknél popsitörlésre, és szerintem vidám látvány lehet egy gyerekszobában a pelenkázó fölött, főleg ha a nagyobb testvérek készítenék el a "vattatartó pingvint". De a nappalimat én sem díszíteném vele. :D

    VálaszTörlés
  5. Szerintem nem vatta IKEA párna (250 Ft) töltete. Ezt használom a plüss állatokhoz. (ami persze fél év múlva kiselejteződik (ruhagyűjtés, óvoda, rendelő) és készülhet új.

    (egyébként baromi ronda só-liszt formák készültek nálunk tegnap, a gyerekek viszont élvezték.
    Legnagyobb bánatukra allergiás vagyok arra, hogy 2-4-6 évesen TV-t nézzenek, mert mindegy mit, lényeg hogy menjen. Nem jut el az eszükig, ha éhesek, szomjasak, fáradtak... csak bambulnak.
    Szerintetek mikor jön el az a kor mikor "ésszel" nézik a dobozt és előbbre helyeznek egy természetfilmet mint egy reklámot?)

    Ildikó

    VálaszTörlés
  6. Nekem tetszenek az angyalkák, pár éve az ovis adventi kézműveskedésen (szülős program) készítettünk hasonlót a nagy fiammal. Később befújták arany színűre és én minden évben fel rakom a fára, Ádám pedig minden évben nagyon örül neki és emlékszik, hogy azt ő készítette. Lehet én vagyok igénytelen de szívesebben díszítem a fát "görbe" gyerek alkotásokkal mint trendi egy vagy két színű díszekkel. Azokból minden kirakatban van tonnaszám és 24-re már baromira unom.

    VálaszTörlés
  7. Jó volt ez a bejegyzés. Ezután szívesebben ülök le vackokat alkotni. :)

    Ildikó. Szerintem akkor ülnek le rövid időre a tévé elé a gyerekek, ha előre betervezett műsort vagy filmet néznek meg és utána kikapcs. Másrészt ha már az iskolában van annyi más feladatuk, netán saját belátásuk hozzá, hogy a feladatot muszáj előbb megcsinálni és csak utána jöhet a szórakozás. Amúgy én is képes vagyok bambulni és egész nap kapcsolgatni a tévét az engem érdeklő műsorokra. Annyi csatorna van, mindig találnék valamit, ami érdekel...de ugye főzni kell, mosni kell, gyerekért kell menni stb., nem engedhetem meg magamnak. :)

    VálaszTörlés
  8. Ahol láttam ezt a fotót, ott úgy volt feltüntetve,mint a PET-palack újrahasznosításának egyik alternatívája, afféle DIY-ötlet, nem gyerekekkel való kreatív foglalkozás eredményeként, hanem csak úgy. Erre mondtam én, hogy ha már újrahasznosítás - tehát, hogy ne a kukát tömjék vele -, akkor ennél vannak százszor jobb ötletek, ezt mellékvágánynak érzem, olyan na, miafrancotlehetnemégebbőlkihozni-szerűnek. Szóval, ha gyerekekkel csinálunk ilyesmit, én is azt mondom, hoyg jó. HIszen, ahogy valaki előttem mondta, a hobbiboltban is ott lehet hagyni egy rakás pénzt, mi ahhoz képest a vatta... De én ezt felnőttek felnőtt munkájaként értelmeztem. Na, de többet már nem magyarázom a bizonyítványom.:))

    VálaszTörlés
  9. Kedves Virág!
    Nagyon értékesnek tartom a bejegyzésedet. Sok szempontból. A nevelési részét, a szemléletformálást különösen. Bizony valamikor arról sem árt beszélni, hogy borzasztóan szegény körülmények között dolgoznak az iskolák, óvodák (akár az egészségügy!). Én is gyűjtök a kreatív foglalkozásokhoz, technikához mindent, amiből lehet készíteni: a dobozoktól, a gurigákig, a tetőktől, a kupakig, a fonal, ből, textilmaradékoktól, a régi színes naptárokig. Nagyon sok helyzetben kell értelmes időtöltéshez alapanyagot szervezni: napköziben, délutáni programokhoz, tanórákra. Szóval minden soroddal egyetértek! Köszönöm: Erika

    VálaszTörlés