Egy-egy szabály megtanulása sokkal könnyebben megy, ha valamilyen vizuális képhez is tudjuk kötni - és ez minden tantárgyra, minden szabályra igaz.
Minél többféle úton tálaljuk a gyerekek számára, annál több összeköttetést alakítunk ki az agyban az idegpályák között, és a tanulás hatékonysága növekszik.
Somával a törteket tanultuk, de a tankönyv anyagát nagyon hamar elsajátította.
Ezért kicsit tovább mentünk, és a törtekkel való műveletekre is rátértünk.
Megmutattam neki a pillangómódszert.
A módszer nagyon egyszerű és ötletes.
Felírjuk a két törtet egy képzeletbeli pillangó szárnyaiba.
Alul összeszorozzuk a két nevezőt. (közös nevezőre hozzuk a törteket)
Átlósan összeszorozzuk a pillangó jobb felső szárnyában lévő számot a bal alsó szárnyba írt számmal, majd fordítva.
Ezeket a számokat a pillangó csápjába írjuk.
Elvégezzük az összeadást, vagy a kivonást a számlálókkal. Utána egyszerűsítünk, és kész.
Ez szuper ötlet!! Ügyesek vagytok! :-)
VálaszTörlésZseniális, köszönjük!
VálaszTörlésAnita.
Köszi szépen, megtanultuk. :)
VálaszTörlésVan egy vicces egyszerűsítés, szigorúan nagyobb gyerekeknek, akik már rég értik a törtek egyszerűsítését. A példa: 16/64. Normálisan 16-al elosztjuk a számlálót és a nevezőt, az eredmény: 1/4. A vicces: 16/46 6-al "egyszerűsítünk", azaz lehúzzuk a 6-os számjegyet mind a számlálóban mind a nevezőben. Az eredmény: 1/4. Sajnos/szerencsére a többi törtnél nem működik.
VálaszTörlésZi
Szerintem is jópofa, de én csak akkor venném elő, ha már "profik" a közös nevezőre hozásban, és ezt mókának kezelik. Az így kapott eredményt pontvesztességgel járhat (még ha a végén helyesen egyszerűsít is), mivel a közös nevezőre hozáshoz a legkisebb közös többszöröst használják. Ezzel a módszerrel pedig csak akkor kapjuk azt, ha a két számnak nincs közös valódi osztója.
VálaszTörlésIgen, ezt írtam is, először meg kell tanulni a miérteket. Nem szabad, hogy annyi maradjon meg benne, hogy a pillangó összecsapja a szárnyait, oszt kész. :)
TörlésDe: nagy hibának tartom, hogy pontveszteség jár azért, hogyha nem a legkisebb közös többszöröst használják.
Főleg, hogy előtte azt veszik órákon keresztül, hogy a 3/4 ugyanannyi, mint a 6/8.
Nos, miután ezt már mindenki fújja, a dolgozatban levonnak egy pontot, ha 6/8-dal számol. Hiába egyszerűsít a végén...
Bocs, csak a fb-on írtam. :(
TörlésSzerintem sem szabadna ezért "megróni" a gyerekeket. Mondjuk a törtek tanítását szerintem nagyon rosszul kezelik, de erről születik már egy ideje egy bejegyzés nálam, csak most levert minket a lábunkról az influenza.
TörlésTörtekből korrepetálok egy 4-es kislányt. Elnézve az iskolai munkát, olyan mintha a tanítónak lövése se lenne a témában. Ráadásul a napköziben megírt házit igaz kijavítja a napközis, de csak annyi, hogy aláhúzza a hibát és slusszpassz. Nem tudom mit képzel, a kis zöld vonaltól a hibás megoldás alatt megvilágosodik a gyerek? (Ráadásul voltak olyan hibák, amiket észre sem vett...)
Ezt konnyu megtanulni..... Kosziiii
VálaszTörlés