2013. március 10., vasárnap

Törtek összeadása, kivonása - a pillangómódszer

Egy-egy szabály megtanulása sokkal könnyebben megy, ha valamilyen vizuális képhez is tudjuk kötni - és ez minden tantárgyra, minden szabályra igaz. 
Minél többféle úton tálaljuk a gyerekek számára, annál több összeköttetést alakítunk ki az agyban az idegpályák között, és a tanulás hatékonysága növekszik.

Somával a törteket tanultuk, de a tankönyv anyagát nagyon hamar elsajátította.
Ezért kicsit tovább mentünk, és a törtekkel való műveletekre is rátértünk.
Megmutattam neki a pillangómódszert.


A módszer nagyon egyszerű és ötletes.
Felírjuk a két törtet egy képzeletbeli pillangó szárnyaiba.

Alul összeszorozzuk a két nevezőt. (közös nevezőre hozzuk a törteket)
Átlósan összeszorozzuk a pillangó jobb felső szárnyában lévő számot a bal alsó szárnyba írt számmal, majd fordítva.
Ezeket a számokat a pillangó csápjába írjuk.
Elvégezzük az összeadást, vagy a kivonást a számlálókkal. Utána egyszerűsítünk, és kész.

9 megjegyzés:

  1. Ez szuper ötlet!! Ügyesek vagytok! :-)

    VálaszTörlés
  2. Zseniális, köszönjük!
    Anita.

    VálaszTörlés
  3. Köszi szépen, megtanultuk. :)

    VálaszTörlés
  4. Van egy vicces egyszerűsítés, szigorúan nagyobb gyerekeknek, akik már rég értik a törtek egyszerűsítését. A példa: 16/64. Normálisan 16-al elosztjuk a számlálót és a nevezőt, az eredmény: 1/4. A vicces: 16/46 6-al "egyszerűsítünk", azaz lehúzzuk a 6-os számjegyet mind a számlálóban mind a nevezőben. Az eredmény: 1/4. Sajnos/szerencsére a többi törtnél nem működik.
    Zi

    VálaszTörlés
  5. Szerintem is jópofa, de én csak akkor venném elő, ha már "profik" a közös nevezőre hozásban, és ezt mókának kezelik. Az így kapott eredményt pontvesztességgel járhat (még ha a végén helyesen egyszerűsít is), mivel a közös nevezőre hozáshoz a legkisebb közös többszöröst használják. Ezzel a módszerrel pedig csak akkor kapjuk azt, ha a két számnak nincs közös valódi osztója.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ezt írtam is, először meg kell tanulni a miérteket. Nem szabad, hogy annyi maradjon meg benne, hogy a pillangó összecsapja a szárnyait, oszt kész. :)
      De: nagy hibának tartom, hogy pontveszteség jár azért, hogyha nem a legkisebb közös többszöröst használják.
      Főleg, hogy előtte azt veszik órákon keresztül, hogy a 3/4 ugyanannyi, mint a 6/8.
      Nos, miután ezt már mindenki fújja, a dolgozatban levonnak egy pontot, ha 6/8-dal számol. Hiába egyszerűsít a végén...

      Törlés
    2. Szerintem sem szabadna ezért "megróni" a gyerekeket. Mondjuk a törtek tanítását szerintem nagyon rosszul kezelik, de erről születik már egy ideje egy bejegyzés nálam, csak most levert minket a lábunkról az influenza.

      Törtekből korrepetálok egy 4-es kislányt. Elnézve az iskolai munkát, olyan mintha a tanítónak lövése se lenne a témában. Ráadásul a napköziben megírt házit igaz kijavítja a napközis, de csak annyi, hogy aláhúzza a hibát és slusszpassz. Nem tudom mit képzel, a kis zöld vonaltól a hibás megoldás alatt megvilágosodik a gyerek? (Ráadásul voltak olyan hibák, amiket észre sem vett...)

      Törlés
  6. Ezt konnyu megtanulni..... Kosziiii

    VálaszTörlés