2011. szeptember 20., kedd

Két kézen 10-ig, egy kézen 31-ig...

Most, hogy a hivatalos matematika tananyagot nem én adom át a gyerekeknek, sokkal több érdekességet igyekszem megmutatni nekik. 
A legnagyobb sikere a kettes számrendszerben való számolásnak van mostanság.
Az elején segítségképpen ráírtuk a kezükre a helyi értékeket jelölő számokat.
hüvelykujjra kettő a nulladikon, azaz 1
mutatóujjra kettő az elsőn, azaz 2
középső ujjra kettő a másodikon, azaz 4
gyűrűsujjra kettő a harmadikon, azaz 8
kisujjra kettő a negyediken, azaz 16

Így egy kézen harmincegyig lehet elszámolni.


Eszembe jutott róla egy vicc, mikor a fűrésztelep vezetője kér 5 üveg sört, mutatva a hüvelyk-és a középső ujját. Lehetséges, hogy egy informatikus is így kéri a sört?

12 megjegyzés:

  1. 10 féle ember van. Aki ismeri a bináris számrendszert, és aki nem ;o)

    VálaszTörlés
  2. Hát ez nagyon jó! :) Még nem hallottam...

    VálaszTörlés
  3. Én az utóbbi vagyok. Soha nem értettem és rettegtem a suliban, mikor bizonyos évenként újra és újra előkerült. Szerencsére soha nem foglalkoztunk vele mélyen vagy hosszú ideig.
    Mondjuk meglepően sok dolog van, amit iskolásként nem értettem, aztán felnőttként megvilágosodtam.

    VálaszTörlés
  4. Angéla, elmagyarázhatom?
    Annyira egyszerű!

    VálaszTörlés
  5. Virág, csak most olvastam, hogy már nem tanultok otthon. Igazán sajnálom. Mi még itthon vagyunk, de nekünk se volt egyszerű meghozni a döntést. Továbbra is jó olvasni a blogodat. Talán nekem is lesz időm valamikor írni...

    Én nem szoktam kategóriákba sorolni senkit, de
    szerintem csak 2 féle ember van: az egyik kategóriákba sorolja az embereket a másik nem. ;)

    VálaszTörlés
  6. Én ezt most nem érte... tök ciki... :-(((

    VálaszTörlés
  7. Marcsi, kettes számrendszer.
    Az iskolában alapértelmezésben a 10-es számrendszert használjuk. A számok 1-9-ig az egyesek helyén vannak, a 7-es szám pl. azt jelenti, hogy 7 db egyesed van.Amikor a tizesek helyén van egy egyes, az egyesek helyén a nulla, az a 10-et jelenti.
    Képzeld magad elé a tojástartót, innen.
    http://gyereketeto.blogspot.com/2010/09/tojastarto-szolgalatban.html

    A kettes számrendszerben a tojástartót úgy képzeld el, hogy az egyesek helyén a kettő nulladik hatványa, 1 áll. A második lyukacskában a kettő első hatványa, a 2 áll. Harmadik lyukacska a kettő második hatványát jelöli, azaz a 4, harmadik hatványa, a 8, majd az ötödik kis lyukacskában a kettő negyedik hatványa, a 16 áll.
    Ezeket a számokat, tehát 1, 2, 4, 8, 16-ot írtuk fel az ujjainkra. (A tízes számrendszerben ezek megfelelője az egyesek, tízesek, százasok, ezresek, tízezresek, stb, azaz a 10 hatványai.)
    Nézzük, hogyan számolunk. Az 1 evidens, a hüvelykujjunkat nyitjuk. Kettőnél a hüvelykujj bezár, és a mutatóujjunk nyílik, hiszen rá is írtuk, ez a kettesek helye. Háromnál 1+2, azaz hüvelykujj és mutatóujj együtt nyílik.
    Nézzük a 12-t például, ehhez egy nyolcas kell, azaz a gyűrűsujjunk, és egy négyes, azaz a középső ujjunk, hiszen 8+4 az 12.
    Találd ki, hogyan mutatjuk a 17-et!
    :)
    Remélem, érthető volt.:)

    VálaszTörlés
  8. A lányom 1000, a fiam 100 éves... mindketten azzal szédítik a népeket, hogy hányat mutatok? Senki nem gondolkodik binárisan rajtuk kívül... Apropó, nálunk még az óra is bináris... apa meg informatikus mérnök katona (és 3 évvel ezelőtt Bergamott-féle feliratos pólót kapott a szülinapjára, csak angolul)

    VálaszTörlés
  9. Én is úgy vagyok ezzel mint Angéla meg Marcsi, nekem is kínai ez a számrendszeresdi. De mostmár értem! a 17 a kisújjam meg a hüvelyk, ugye?
    Nagyszerűen elmagyaráztad Virág! Köszi!

    VálaszTörlés
  10. Most éjfél van, de valamelyik nap, ha lesz egy perc nyugtom a lurkóktól és napvilág van, akkor isten bizony leülök és megértem a rendszert. Most már attól elálmosodom, hogy megnéztem, mit írtál. De komolyan, ez tananyag???? Mert akkor nálunk itt ért véget az én tudományom és otthon tanítós karrierem...

    VálaszTörlés
  11. Nahát, megvilágosodtam! De jó! Köszi! :-)

    VálaszTörlés
  12. Fruzsi, Névtelen, gratula!
    Marcsi, fog ez menni neked is! :))))
    Egyébként nem, ez nem követelmény az iskolában, de a számrendszereket azért érinti a tananyag. Ráadásul az informatikához szervesen hozzá tartozik, tehát előbb-utóbb előkerül azért.

    VálaszTörlés