2011. március 4., péntek

Esztergom - Duna Múzeum

Nem kell ahhoz otthon oktatni a gyerekeinket, hogy rendszeresen múzeumba, kiállításokra járjunk velük.
De tény, hogy sokkal könnyebb megszervezni egy hétköznapi délelőttre egy ilyen programot, mint hétvégére. Legalábbis nálunk. A hétvége annyira zsúfolt, és szerteágazó, hogy néha jobban kipurcanok, mint egy szerdán.
Ezért szerdán indultunk neki Esztergomnak. Dobogókő felől közelítettük meg, és a havas hegyek már kora reggel lenyűgöztek bennünket. Nagy kár, hogy tuti eltévednék, így nem mertünk az autótól 5 méterrel messzebb kerülni. :)
Esztergomba érvén megpróbáltunk leparkolni, és viszonylag hamar találtam olyan helyet, ahová öt autó is elfért, tehát egyáltalán meg mertem kockáztatni a beállást.
Azért is bocsátkozom ilyen apró részletekbe, hogy pontosan átérezzétek, milyen lelkiállapotban estünk be a múzeumba. :)))
Amikor az ember ilyen zaklatott út után megérkezik, nagyon jól esik, ha úgy fogadják, mint itt is tették.
Már a pénztárnál elmagyaráznak mindent, megkérdezik, jártál-e már itt, és ha igen, mikor. Van tisztára suvickolt mosdó, benne WC papír, és szappan.
Ahogy az első terembe léptünk, rögtön egy kedves bácsi fogadott bennünket, és minden kiállított darabhoz elkísért, megmutatta, bekapcsolta, közben részletesen elmagyarázott mindent! Más múzeumokban ezt tárlatvezetésnek hívják, és külön fizetni kell érte.
A gyerekeket rengeteg megfogható, kipróbálható kiállítási darab várja, és egyszer sem szóltak rájuk!
Ezt a 8 kg-os szénnel megrakott lapátot is kedvükre emelgethették, mintha kazánfűtőként dolgoztak volna 80 évvel ezelőtt.

Éppen akkor csak mi sétáltunk egyedül a termekben, mégis mindent beindítottak a kedvünkért.

A fenti képek a Gőzgépek időszakos kiállításról készültek, e terem után kerültünk az állandó kiállítási termekbe.
A bejárat előtt egy hatalmas vízimalom fogadja a látogatókat, ezt szintén elindították csak nekünk. A belépőjegyeket a víz erejével a gyerekek pecsételték le. Nagyon ötletes, és persze látványos az egész szerkezet! :)

Egy hosszú folyosón történeti tablók sokasága várt minket, hát sajnos ezt még nem élvezték, nem is nekik készült. S hogy a szülők kedvükre böngészhessenek, addig ők klasszikus műveket hallgathattak egy pihenő padon. Versek, zeneművek közül választhattak. Először nem gondoltam, hogy tényleg mindet végig fogják hallgatni, de megtették. Mesi itt éppen a szaval. Nagyon élvezte, hogy ő már ismeri a Tiszát. :)

Zenéltünk is :)

A fő attrakció a pancsolós teremben várt ránk. Egy hatalmas vizes terepasztal.
Természetesen itt is részletes előadást hallhattunk, majd a gyerekek addig pancsolhattak, amíg csurom vizesek nem lettek. :) Éppen papírzsepi után kutattam, mikor egy-egy törölközőt kaptak. :)
Mondom, itt minden a gyerekekért van! :)

Nagyon büszke voltam magamban, mikor a vízi állatvilág minikiállításon minden madarat felismertek! Nemhiába játszottunk sokat madaras játékokat! .)

A hatalmas teremben valódi űrfelvétel Magyarországról. Nem mértem az időt, de kb. fél óra múlva már én kezdeményeztem a továbbhaladást. Egy nagyító segítségével megkerestek minden általunk ismert várost, folyót, lábukkal lemérték, milyen hosszú a Tisza, és a Duna, mekkora a Balaton hossza, egy bibi volt csak, a kis Túr valahogy elbújt, és nem láttuk, hol folyik a Tiszába. Hát így hagytuk magára ezt a kedves nénit is, aki lelkesen válaszolt, magyarázott.

Ezen a képen a csatornatisztítók társait láthatjátok, Mesi kedvéért le kellett fotóznom. A patkányokról mindig csak rosszat hallunk, hát íme, most rehabilitáljuk őket. A 100 évvel ezelőtti csatornatisztítókat ők figyelmeztették, ha elfogyott odalenn az oxigén. Elszaladtak, idegesen futkostak ide-oda. Ha viszont békésen játszadoztak, a csatornatisztító is nyugodtan végezhette a munkáját odalenn. A régi Andrássy út csatornamakettjét is láthatjátok, ha ellátogattok a múzeumba.

Rengeteg fotót készítettünk (fotójegy sem kellett!), nagyon jól éreztük magunkat, és bár nem ez volt az első látogatásunk a múzeumban, biztosan ellátogatunk még máskor is.
Menjetek el ti is, az élmény megéri! :)

Egy korábbi kirándulás alkalmával az Esztergomi Bazilikát néztük meg, erről egy lapbook is készült. Letöltheted innen.

1. Mi sajnos még nem jártunk ott, de már máshol is olvastam erről a múzeumról, és már akkor kedvet kaptam. Most ezt te megerősítetted!!!
    Üdvözlettel,
    Balogh-Ficsor Szilvi

2. betervezzük valamelyik hétvégére ha jobb idő lesz, köszönöm az ötletet! :)

3. Ha megint Esztergomban jártok, nézzétek meg a Geoda nevű interaktív ásvány-, és őslénykiállítást is. A gyerekek biztos élvezni fogják. Bővebb info: www.geoda.hu

4. Szilvi, Patrícia, márc 25-én lesz a víz napja, esetleg érdemes akkor ellátogatni! :)
    Rita, hálás vagyok az ötletért, ásványgyűjtő, őslénykutató Somám biztosan nagyon fogja élvezni! :)

5. Köszönöm a jó ötletet. Azért is örülök, mert pont most a hétvégén voltunk a mezőgazdasági múzeumban. Kicsit féltem tőle, mert 3 gyerek, 3 eltérő korosztály (3, 5, 9 évesek)és 3 féle érdeklődés :)

És jól sikerült!!! (nagyon szemléltes volt az ovisnak, sőt még a bölcsisnek is a vadászat a halászat, az erdészet, láttunk jurtát félig a földben álló házat a honfoglaláskori élet bemutatását (ezt tanulták lányomék magyarból).
    Kicsit sokan voltak ugyan, mert a ritka gyermekbetegségek napját is akkor és ott, a vár egyik részében rendezték, mint kiderült és aki már arra elment, az megnézte gondolom a múzeumot is, de még így is élvezhető volt.

Március 12-től lesz a Labirintus - Fedezzük fel az erdő titkait egy játékos útvesztőben! időszaki kiállítás, ami nagyon ígéretesen hangzik.
    És itt is, mint Esztergomben, (a sok látogató ellenére) volt tiszta wc papír, kedves, segíteni akaró idős nénik és bácsik. :))) Idegenvezetést lehet kérni, mi most nem kértünk, mert nem tudtam, hogy mennyit bírnak a gyerekek. Most már ezt is tudom: 2 órát! :)))