2011. február 2., szerda

A színek


Most csak játszottunk velük. 




Nemsokára elkezdünk dolgozni is.

Tudtátok, hogy a színekkel nem csak a művészek dolgoznak, hanem a pszichológusok, gyógypedagógusok is?
A gyógypedagógiában régen felismerték, hogy az a gyermek, aki nehezen tanulja meg a színeket, az a betűkkel is nehezebben boldogul majd. 
Mivel az olvasási -és egyéb tanulási zavarok leghatékonyabban még az olvasás -és az iskolai tanulás megkezdése előtt orvosolhatók, ezért nagyon fontos volt, hogy legyenek olyan tesztek, melyek ezt nagy biztonsággal megjósolni képesek.
Így született ez a színteszt.


Szándékosan nem ismertetem a teszt felvételének technikáját, hiszen ez a teszt nem játék. 
A lényege azonban nem titok: a színek kódolásának folyamata hasonló a betűk kódolásának folyamatához. Így aztán aki óvodásként a színeket nem tudja megfelelő tempóban tévesztés nélkül "olvasni", az valószínűleg a betűkkel is hadilábon áll majd.
Alkalmas a teszt a színtévesztések első felismerésére is. Én például ekkor jöttem rá, hogy Soma téveszti a zöldet és a pirosat. Ennek ellenére az iskolában hiába kértem a tanító nénit, hogy ne vonjon le pontot azért, mert piros helyett zölddel húzta alá...nem, és nem, és nem sikerült. :(
Erre különösen fiúknál lehet számítani, a lányok hordozók maradnak, és fiaiknak örökítik tovább a színtévesztés génjét. Nekem édesapám színtévesztő, Soma tőle kapta ajándékba. :) 

Otthonoktatás során érdemes arra is figyelni, egy-egy munka során milyen színnel dolgozik szívesen a gyerekünk.
Egy rövid, nem tudományos , de felettébb érdekes összefoglalót idézek most. Egy előadáson jegyzeteltem még a főiskolán.

PIROS szín: nyugtalanságot jelent, próbáljuk megnyugtatni a gyereket.
KÉK szín: nyugodt gyerkőc, végig fogja csinálni a feladatokat, szívesen együttműködik.
LILA szín: érzékeny gyerekkel van dolgunk, művészlelkű, elkalandozik a figyelme. Mesékkel, játékos feladatokkal tudjuk feladathelyzetben tartani.
ZÖLD színt választó gyermek: erős éntudat jellemzi, fejlett a kritikai érzéke. Jobb, ha egynerangú félnek kezeled! Ilyenkor szoktam egy-egy hibát szándékosan elkövetni, hogy lássa, hibázni szabad...
CITROMSÁRGA: aktív, lelkes, örül, hogy velünk dolgozhat. Ám ha nálunk érdekesebb dolgot talál, könnyen faképnél hagy. Érdemes minden zavaró tényezőt kiiktatni, színes játékokat elpakolni, amíg tanulunk.
BARNA szín: passzív gyerekek választják, akik kerülik a konfliktusokat. Lehet fáradtság, betegség előjele is. Az egyes feladatok között nagyobb szüneteket tartsunk!
FEKETE a stressz színe. Tiltakozik a feladatok miatt, számára nagy feszültség forrása a tanulás.
SZÜRKE színt választó gyerekekkel a legnehezebb a dolgunk. Ő az, akinek már minden mindegy...A sok csalódás miatt bezárkózott. Rengeteg dicsérettel, sok biztatással juthatunk előbbre, ezekért nagyon hálásak.
A FEHÉR a távolságtartás színe. Érdemes 3 lépés távolságot tartani vele szemben. 
A BORDÓ színnel dolgozó gyerekek hajlamosak elveszni a részletekben, nagyon aprólékos. Sokszor azért, mert már több kudarc érte őt, és szorong.

Természetesen ezek az adatok nem jelentenek 100%-os biztonságot, de nekem legtöbbször bejött. :)

Lüscher, svájci pszichológus kidolgozott egy színtesztet, melynek lényege, hogy különböző színtáblák közül ki kell választani a rokonszenves színeket. E választások alapján lehet következtetni az illető személy személyiségére, aktuális érzelmi állapotára.
A teszt angolul ide kattintva elérhető.
Érdemes elvégezni! :) 

20 megjegyzés:

  1. Érdekesek a színek, mert Bernát technikánként váltja a színeket: filcből: piros. Festésnél kék és zöld.
    A lilát viszont mindig megkülönböztetett figyelem illet, azaz ezt tanulta meg először, ezt ismerte fel először, nevezte meg először, választotta ki a többi közül etc.
    Ha meg sok egyforma, de más színű tárgy van előtte, akkor a narancssárga kell neki, Ruhában is azt preferálja {ok, mi is elég sokat használjuk ezt a színt}

    VálaszTörlés
  2. http://www.egopont.com/hu/colorvision.php
    http://www.lelkititkaink.hu/szin_teszt.php
    http://www.lelkititkaink.hu/color_teszt.html
    Színlátás teszt, szín teszt - magyarul :-)

    VálaszTörlés
  3. Nanny, de jó! Én ezeket mind angolul ismertem. :)
    Köszi! :)))

    VálaszTörlés
  4. Szia!

    Ez nagyon izgalmas! Tetszik! Ki is fogom próbálni.

    VálaszTörlés
  5. Mary, érdekes, nálunk minden gyereknek színe van! :)

    VálaszTörlés
  6. Nekem is van egy rakat színesem, amit a Kulcsárék tesztjénél használhat a gyerek, úgyhogy nekem is megvannak ezek a színhez kapcsolódó leírások. Akkor voltam nagyon szomorú, mikor a saját fiam a szürkét kapta el :-(

    VálaszTörlés
  7. Köszi Virág ezt az érdekes bejegyzést!
    Nálunk úgy vettem észre, hogy a fiú nehezebben tanulja meg a színeket, amit elsőre, hibátlanul felismert, a lila. Amúgy még most is keveri őket, illetve nem tudja. De majd megtanulja. Fontos az, hogy mikorra tájékozódik jól a színek világában egy kisgyerek? Az autómárkákat nem téveszti el, de a színeket igen, ezen néha bosszankodtam, aztán azt mondtam, ki kell várni, majd megtanulja.

    VálaszTörlés
  8. Kedves Virág!

    Az én 4 évesem még keveri a színeket, pedig sokat gyakoroljuk játékosan. Egy játékon belül még csak csak emlékszik a nevére, de másnapra megint felejti. Meg tudja különböztetni, és ki is tudja válogatni az azonos színeket, csak a nevüket keveri. Azt írtad, ez kihat a betű tanulásra is, de ovis korban még orvosolható. Akkor mit tanácsolsz, mit tegyek? Hogyan előzzem meg a betűgondokat?
    Hajni

    VálaszTörlés
  9. nagyon jó a teszt, sajnos csak a google fordítóval tudtam értelmezni, ami nem tökéletes, de így is úgy tűnik jól értékel a teszt. nálam legalábbis bejött. kár,hogy magyarul nincs rá lehetőség.

    VálaszTörlés
  10. Gyönyörűk a festmények!
    Nellynéni

    VálaszTörlés
  11. Kedves Virág!

    van még egy genetikai érdekessége annak, ha a fiad tőled kapta a vörös-zöld színtévesztést: ez azt is jelenti, hogy te magad hordozója vagy a hibás zöld szín receptornak. Nálad ez gondot nem jelent, hiszen vannak teljesen jól működő zöld receptorok is a szemedben. Sőt, a kutatások szerint azok a nők (és ezek csak nők lehetnek), akik nem három féle (vörös-zöld-kék) receptorral rendelkeznek, hanem néggyel (vörös-zöld-kék-hibás zöld) rendelkeznek sokkal több színárnyalatot tudnak érzékelni, érzékenyebbek a színharmóniákra, sok közöttük a textiles, lakberendező. Te tapasztaltad ezt?

    VálaszTörlés
  12. Nagyon jó bejegyzés, érdekes téma :)

    A színekhez kis szösszenet: óvodai "házi feladatot" rajzolt a lányom, gyönyörű szivárvány színekkel dolgozott, ragyogott az egész rajz, majd újra kellett rajzolnia, mert a valóságban az nem úgy néz ki. :(

    Ismered a Miből leTT a cserebogár? c. könyvet? Az óvodai vizuális nevelés egyik legszuperebb könyve szerintem - erre a gyakorlatban mindíg belefutok a sématanításba, a mindenki ugyanazt, ugyanolyan színnel, ugyanakkor.
    Bocs, kicsit eltértem a tárgytól, de napok óta hasonlókba futok bele.

    VálaszTörlés
  13. Betti, Hajni!
    Sokat segíthettek a gyerekeknek, ha ti magatok megnevezitek a színeket. Minél gyakrabban!
    Tehát nem azt mondjátok, hogy vedd fel a cipődet, hanem azt, hogy vedd fel a szép barna cipődet. Sok anya szinte jelbeszéddel kommunikál a gyerekével. Ezt nem kell szó szerint érteni. :)
    Nem azt mondja, hogy hozd ide kérlek a jobb felső polcról a kék bögrét, hanem csak annyit mond, hozd ide a bögrét, és szemével ránéz a bögrére. Ezek a gyerekek sokkal nehezebben értelmezik majd a helyhatározókat, a jobb-bal fogalma később alakul ki náluk, és a színek megnevezése is akadozhat. Természetesen a sok játékos tevékenység nagyon fontos, de a hétköznapok nagy lehetőségeit ne hagyjátok ki! :)

    VálaszTörlés
  14. Marcsi, hát igen...bízzunk benne, hogy lesznek majd lelkes emberek, akik magyarul is kreálnak hasonló tartalmakat! Nanny linkjeit érdemes megnézi, ezek magyarul vannak.

    VálaszTörlés
  15. Nellynéni, megtanultak az ecsettel bánni! :)

    VálaszTörlés
  16. Nadori, hááát, szerintem nálam bejött. Igaz, mostanában nem jutok hozzá a varrókosaramhoz. :)))

    VálaszTörlés
  17. Vera, ezt nem akarom elhinni, de sajnos ismerem a magyar valóságot. A könyvet ismerem, persze. :)

    VálaszTörlés
  18. Köszönöm, Virág, hogy leírtad a színhasználati "útmutatót". Mivel annak idején rajzos voltam a gimiben (kiemelt óraszámban tanultam) és utána a pszichológia a fősulin természetesen megerősít engem abban, hogy ilyesmi valóságosan létezik. A színeknek a lélektani hatása nagyon fontos dolog az én életemben is. Nem rég tanítottan a tanítványaimnak a liturgikus színeket. Szeretem, hogy az Egyház a színeket is szimbólum szintre emeli, ezzel elismerve lelki érdemüket.

    Most egy olyan dolgot írok le, amit még eddig senkinek nem említettem.
    Őszintén szólva aggódom Zsuzsi lányom rajzkészsége miatt. Ő nem én vagyok, ezt már régóta jól tudom, és ezért nem is várom, hogy olyan jó legyen rajzolásban és olyan nagyon szeressen rajzolni, mint én annak idején. De most kissé elgondolkodtam. Zsuzsi mozgékony lány, és ezért nem különösebben zavart, hogy keveset ült le rajzolni. De mostanság látom, mennyire el van maradva. Persze másokhoz képest. Magához képest most épp szárnyakat kapott, napról-napra fejlődik, mivel most már napi szinten rajzol.
    Járunk hittanra, s a hittan füzetébe kellene rajzolnia. Rettegek, mit fog szólni a hittanár néni, mert Zsuzsi rajzai nem túl figurálisak még. Abban bízom, hogy nem veszi ezt rossz néven, sőt bátorító lesz, ilyennek ismertem meg legalábbis, és mégis bennem a félsz...
    A másik gondom az, hogy én sose szólok bele, mit rajzoljon Zsuzsi és nem is húzok rá valami magyarázatot, amíg meg nem mondja ő maga, mit is rajzolt. Végül is a rajz az ő lelki állapota kivetülése. Én inkább megfigyelni szeretem.
    Az anyósomék azonban irányítani akarják. Beleszólnak, belelátnak figurákat. Már egyszer mondtam nekik, hogy én nem szoktam beleszólni, de ezzel nem tettem egyértelművé, szeretném, ha ők se tennék, mert érzéseim és tudomásom szerint nem tesz jót a lányomnak, ha ilyen módon befolyásolják. Szerinted is el kellene erről beszélgetnem a férjem szüleivel? Ők jószándékúak, de nem értenek ilyesmihez.
    Azért írtam le ezeket, mert remélem, tudsz valami tanácsot adni nekem ezekben.

    Köszönöm:
    Zsófi :-)

    VálaszTörlés
  19. Köszönöm a tippet Virág!

    Arra csodálkoztam rá, hogy a "hétköznapi lehetőségekből" mennyi mindent lehet tanulni! (napok, hónapok, helyhatározók, színek...) tulajdonképpen minden fontos dolgot meg lehet tanulni élethelyzetekben.:)
    Hajni

    VálaszTörlés