2010. szeptember 15., szerda

Kísérletek otthon

Gyakori kérdés otthonoktatókhoz, hogy mi lesz majd azokkal a dolgokkal, amelyekhez seciális körülmények, például labor szükséges. Hol fognak az otthon oktatott gyerekek áramköröket készíteni, vagy olyan kémaiai kísérleteket végezni, ami otthoni körülmények között nehezen kivitelezhető.
Hát, őszinte leszek: nem tudom még. Csak reménykedni tudok, hogy mire ez problémát jelent majd nekünk, addigra például az interneten elérhetőek lesznek ezek is.
Ahogyan már van is rá precedens csak még gyerekcipőben jár.
Addig is kísérletezünk...mert életünk része, hogy érdekel bennünket, mi lesz, ha...
Mert szeretnénk megismerni a minket körülvevő világot, hogy saját tapasztalatainkkal értsünk meg mindent, amit magunk körül látunk. Ősszel, az almák jegyében természetesen az alma van terítéken.

Először szeletekre vágták


Egy-egy szeletet sütőporban hempergettek meg, ez a szelet várhatóan mumifikálódni fog.


Egy szeletet citromlével locsolgattak, ez várhatóan nem fog megbarnulni.


Egy-egy szelet nylonzacskóba került, és sötét, meleg helyen tölt majd egy hetet.


Almaszeleteinket figyeljük, és "dokumentáljuk" a velük történteket. 
Ezek a munkalapok is belekerülnek a lapbook-ba.




A kísérletező kedvűeknek ajánlom a következő könyveket:

16 megjegyzés:

  1. Szia Virág! Ismét elbűvöltél! Egyszerű és angyszerű! Köszi, ezeket megcsináljuk természet órán! Nem baj, ugye, ha idejárok ötletekért?

    VálaszTörlés
  2. Áramkör?
    Ilyet vettem az unokahugimnak, hátha kedvet kap a fizikához:
    http://www.kreativkid.hu/catalog/az-elektromossag-p-325.html
    De ő inkább a távirányítós autót szeretlte szét :)

    Az almás ötlet nagyon tetszik!
    Vera

    VálaszTörlés
  3. Névtelen, miért lenne baj? A blog nyilvános, mindenkihez szól, aki elolvassa. :)
    Vera, köszönöm a linket, ez nagyon ígéretes. :) Nemrég kezdtem el gyűjtögetni a karácsonyi listát. :)

    VálaszTörlés
  4. Szia Virág,

    minden nap várom az új bejegyzésedet, és kérlek tedd zsebre azt a sok dicséretet, amit kapsz az olvasóktól, hiszen lendületet, erőt és persze számtalan ötletet adsz sok anyukának, akinek tényleg fontos a gyermeke.

    Az én lányom is szeret kísérletezgetni, nagyon ajánlom a Winkler iskolaszer katalógusát, jó dolgok vannak benne elérhető áron. (mi a sulinkba is innen rendelünk.)
    www.winkleriskolaszer.hu

    Anna

    VálaszTörlés
  5. Sziasztok!

    Miközben olvastam nekem is a Clementoni játékok jutottak eszembe, de más már szóba hozta :)

    Nálunk az iskolában (már amikor én voltam iskolás) több kísérletet úgy végeztek el, (vasreszelék-mágnes, melegvíz-keveredés, ...), hogy a tanár az írásvetítőre tette vagy elmesélte és képzelje el a közönség :)

    Szóval, én "körbenevetném" azt, aki ezzel az érvvel jönne.

    Inkább megvettem a Clementonikat, és közvetlen közelről kísérletezünk. Kisebbeknek meg "varázsoltunk".

    (egy kis reklám: többször volt már a Lidl-ben sokkal kedvezőbb áron, mint a webshopokban, vagy a játékboltokban)

    Any

    VálaszTörlés
  6. Szia Anna!
    Köszönöm a linket, eddig nem ismertem. Jó lesz körülnéznem itt is! :)
    Any, köszi, figyelni fogom a Lidl-t. :)
    Nekem semmi élményem nincs a kísérletezésről, mert lényegében nem végeztünk egy kísérletet sem. A férjem kémia tagozatra járt, ők rengeteget kísérleteztek...barátaival még bombát is készítettek, amit a Városligetben robbantottak fel...
    A gyerekeim gimijében (de ezt már írtam máshol is), pénzhiány miatt egyáltalán nem végeztek kísérleteket tavaly. :(((
    Szóval, jó lesz utánajárni, mit, hogyan lehet itthon megvalósítani....

    VálaszTörlés
  7. Ha van rá lehetőségetek, menjetek el a Tudás Palotájába. Megboldogult pedagóguskoromban vittünk oda osztálykirándulásra gyerekeket és szuper fizikai kísérleteket láthattak élőben, klasszul elmagyarázva, mi miért van, illetve van rengeteg olyan "játék", ahol önállóan szerezhetnek tapasztalatokat az őket körülvevő világról. Nekem pl. nagyon tetszett annak idején a vaksötét folyosó, ahol tapogatózva mentünk végig és próbáltuk megállapítani, miből vannak a falak, stb.
    Ha Rékám kicsit nagyobb lesz és értékelni tudja, őt is elviszem mindenképpen.

    VálaszTörlés
  8. Én még mindig csak csodálkozom, hogy itt milyen sok embernek kimaradtak az életéből a kísérletek. Pedig igazán izgi, amikor repülnek a teremben a kólásdobozok meg színtváltanak a vegyületek, meg keménységet, meg büdösek, meg lehet víz alatt tüzet gyújtani, meg csillagszórót gyártani. Vagy mikroszkóp alatt meg lehet figyelni az otthon tenyészetett penészgombát vagy baktériumokat. Szomorú, hogy ezek sokak életéből kimaradnak, pedig ezt a részét szerettem a kémiának meg a fizikának. Mondjuk a számolós, képletírós részét már kevésbé. Pedig nem is jártam soha elitsuliba, vagy kémia szakra. Teljesen mezei gimnáziumba és általánosba, még azt sem mondhatom, hogy megyeszékhelyen vagy a fővárosban. Nagy kegyelem ez, most már látom. :)

    VálaszTörlés
  9. Húú.. Virág! Szerintem legjobb, ha gyerekeidet kísérletezni elviszed a Kutatók Éjszakájára. Egy csomó egyetemen vannak izgi programok. Ha kicsit utána nézel biztos lesz olyan, amiből tanulhatnak kicsit előre meg érdekes is. Mivel kutatók éjszakája általában minden évben van, ezért jövőre is ki lehet használni, ha lesz. :) www.kutatokejszakaja.hu

    VálaszTörlés
  10. Gabka, a Tudás Palotája és a Csodák Palotája nem ugyanaz? Utóbbi palotába rendszeresen járunk. :) A Tudás Palotájáról még nem is hallotam...:(((
    Kinga, köszikösziköszi a linket! Mindenképpen elmegyünk :)

    VálaszTörlés
  11. Mi suliban sosem végeztünk kísérletet...sőt itt az ismerőseim között végigkérdeztem, nem is nagyon csinálnak ilyet, vagy ha igen, a tanár megcsinálja az asztalán, aki látta, látta:(
    Szeretném ha Virág módszereit átvennék az iskolák!:)
    Jó, ez most hülyén hangzik, de igen, így kellene iskolai kereteken belül is tanítani.
    Pl. ahogyan az alma témát végigviszed minden tárgynál...Őszintén tetszik!:)

    VálaszTörlés
  12. Edina, úgy látszik, iskola és iskola között nagy különbségek vannak és voltak is.
    Ilgya, köszi a mosolyt! :)

    VálaszTörlés
  13. Virág, én írtam félre, bocsi, igen, a csodák palotájáról van szó. Újabban olyan szita az agyam és annyi hülységet beszélek! :-( Egyetlen mentségem, hogy kicsit kevesebbet alszom, mint szeretnék. Rékának hol féltékenységi rohama van tudat alatt (legalábbis ezt gondolom, amikor indok nélkül egy éjjel ötször-hatszor fölkel), vagy épp foga jön. Evvan.
    Szóval bocsi!

    VálaszTörlés
  14. Kedves Virág!
    A te gyerekeid valószínűleg több kísérletet végeznek majd otthon, mint egy átlagos iskolában tehetnék. (Természetesen tisztelet az elhivatott, kísérletező és a gyerekeket is kísérletezni engedő kollégáknak.)
    Nagyon tetszik amit csináltok!
    Andi

    VálaszTörlés
  15. Gabka, megértem...néha én is félrebeszélek:)
    Andi, köszönöm! :)

    VálaszTörlés